Programplaner og emneplaner - Student
EMTS2400 Energy and Indoor Climate Course description
- Course name in Norwegian
- Energi og inneklima
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studenten et grunnlag for å kunne vurdere inneklimakvalitet og hvordan klimaanlegg skal designes for å oppnå et tilfredsstillende inneklima. Studenten skal lære å ta del i prosjektering, utførelse, drift og vedlikehold av klimatekniske anlegg i bygg, slik at det tilrettelegges for riktig inneklima med rett bruk av energi.
Recommended preliminary courses
After completing this course the student should have the following learning outcome:
Knowledge
On successful completion of this course the student has knowledge of:
- Norwegian and international legislation regarding the inclusion of all groups of users in society
- various physical and cognitive disabilities and design universally accessible solutions for ICT in cooperation with users
Skills
On successful completion of this course the student has:
- ability to identify barriers to usability
- ability to evaluate the universal design of existing processes and technology
- ability to develop universally designed systems
- ability to apply universal design principles in practice
General Competence
On successful completion of this course the student can apply:
- universal design testing and evaluation
- universal design policies and practices
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten kan
- gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
- gjøre rede for bygningers effekt- og energibehov og budsjetter ved bruk av NS 3031 og NS 12831
- grunnlaget for energimerking av bygg
- beskrive sammenhengen mellom bygning og ytre klima, uteklima, solstråling, vind, bygningsdesign, beliggenhet, varmetap og varmetilskudd m.m., beskrivetermisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
- velge miljøriktige byggematerialer
- beskrive menneskets optimale komforttilstand med hensyn til metabolisme og bekledning i et bygg
- gjøre rede for betydning og tiltak om fuktig luft
- redegjøre om forhold rundt renhold ved bygging og drift
- gjøre rede for bakgrunn for legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
- gjøre rede for årsaker for mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
- gjøre rede for sammenhengen mellom inneklima og sykdom og helse
Ferdigheter:
Studenten kan
- utføre energimerking av bygg
- utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
- utføre spørreundersøkelser om inneklima og behandle dem statistisk
- utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet samt termiske forhold og lysforhold
- vurdere usikkerhet i målinger av inneklima og sammenlikne dem med myndighetskrav
- vurdere materialbruken med hensyn inneklimakvalitet og miljøbelastning
- strukturere en prosjektrapport og søke etter faglitteratur og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, spesielt med hensyn på muggsopp
- bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
- designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
- bruke «Ørebro»-spørreskjema samt bearbeide og tolke resultat
Generell kompetanse:
Studenten kan
- vurdere en bygnings energibruk
- planlegge og utføre en inneklimaanalyse i en bygning og presentere resultatet skriftlig og muntlig
- designe våtrom
Teaching and learning methods
Forelesninger, øvinger, laboratorie- og prosjektarbeid
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 4 øvinger a 2-3 trykte sider
- 5 laboratorieoppgaver i gruppe. Det er obligatorisk tilstedeværelse på laboratoriet.
Assessment
Eksamensdel 1) Individuell skriftlig eksamen på 5 timer, som teller 70 %
Eksamensdel 2) Prosjektarbeid i gruppe som teller 30 %. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet. Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen.
Eksamensdel 2) Alle.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
The main topic in this course is the design, evaluation, and testing of new and emerging user interfaces in technologies such as augmented, virtual and mixed reality; artificial intelligence user agents; brain-computer interfaces; and autonomous vehicle - among others. This is developed in accordance with principles for universal accessibility and acquired through many practical exercises coupled with lectures presenting theories relevant to the field. The course will also provide both theoretical principles of universal design and hands-on experience on how to design and evaluate ICT systems using these principles.
Course contact person
One half year of university studies (30 ECTS), in addition to the international summer school's general requirement. The requirement has to be met by application deadline.