Programplaner og emneplaner - Student
EMTS2300 Heat Transfer Course description
- Course name in Norwegian
- Varmetransport
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course aims to give the student an introduction to heat transfer and basic understanding of heat transfer processes. Practical application areas include design of components in heating and cooling systems (e.g. heat exchangers), calculation of the heating requirements of buildings. The course builds on knowledge acquired in the EMTS1400 Thermodynamics for Energy and Environment. Voluntary computer lab exercises are therefore offered (Python programming).
Required preliminary courses
No requirements above the admission requirements.
Learning outcomes
Vurdering for studenter som tar faget 1. og 2. studieår
Eksamen består av to komponenter:
- Komponent 1: Skriftlig utviklingsarbeid i gruppe. Normalt fire studenter per gruppe. Omfang: mellom 7000 og 10000 ord.
- Komponent 2: Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i det skriftlige utviklingsarbeidet, men som også vil omfatte andre spørsmål knyttet til pensum for emne 4. Omfang: ca. 30 minutter.
Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas. De to eksamenskomponentene vurderes samlet. Det gis én individuell karakter på eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter i emnet får studenten en begrunnelse for om utviklingsarbeidet må omarbeides før ny muntlig eksamen. Begge komponenter vurderes samlet ved ny eksamen. Utviklingsarbeidet fra ordinær eksamen kan eventuelt omarbeides én gang. Ved ytterligere forsøk må nytt utviklingsarbeid skrives. Da inngår studenten i en ny gruppe, hvis mulig. Ellers blir det tilrettelagt for et individuelt utviklingsarbeid med mindre omfang. I begge tilfeller skal den muntlige eksamenen gjennomføres på nytt på samme måte som ved ordinær eksamen.
Vurdering for studenter som tar faget i 3. studieår
Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- ti prosent leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Teaching and learning methods
Lectures, individual calculation exercises, computer exercises, laboratory exercises
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige besvarelsen så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
For studenter som tar faget 1. og 2. studieår:
Begge eksamenskomponentene vurderes av en intern og en ekstern sensor.
For studenter som tar faget i 3. studieår:
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.
Grading scale
- Geometri og måling.
- Utvalgt tema til fordypning.
- Bevis og teoribygging i matematikk.
- Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
- Arbeid med matematikkvansker
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.