Programplaner og emneplaner - Student
EMTS2300 Heat Transfer Course description
- Course name in Norwegian
- Varmetransport
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar sikte på å gi studenten en innføring i varmetransport og en grunnleggende forståelse for transportprosessene for varme. Praktiske anvendelser kan være dimensjonering av komponenter i varme- og kjøleanlegg (for eksempel varmevekslere), beregning av bygningers varmebehov samt analyse av termisk komfort for personer. Emnet bygger på kunnskap fra EMTS2200 Strømningsteknikk og fra EMTS1400 Termodynamikk for Energi og miljø. For å kunne utføre mer nøyaktige og omfattende/kompliserte beregninger benyttes i dag datamaskin-assisterte Computational Fluid Dynamics (CFD) analyser. Derfor tilbys datalab-øvinger som et frivillig tilbud (MATLAB-programmering og CFD-simuleringer m/kommersielt verktøy).
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har tilegnet seg de sentrale begrepene innenfor varmetransport, samt prinsippene for de ulike transportformene
- kjenner og kan utlede varmeledningsligningen (3-dimensjonal, transient) med grensebetingelser og initialbetingelse
- har kunnskap om stasjonær varmeledning (1- og 2-dimensjonal) i kartesiske koordinater, sylinder- og kulekoordinater.
- kan behandle indre varmekilder og benytte termiske nettverk
- kjenner til transient (ikke-stasjonær) varmeledning, og kan regne på enkle problemer (Lumped system, null-dimensjonalt)
- kan benytte numeriske metoder for varmeledningsberegninger (1-, 2- eller 3-dimensjonalt, transient), v.h.a. Finite Volume (kontrollvolum) metoden
- kan beherske eksplisitt og implisitt formulering av transiente problem
- kan gjøre beregninger av ekstern og Intern tvungen konveksjon, behandle grensesjikt og tegne hastighets- og temperaturprofil. Empiriske korrelasjoner blir benyttet
- kjenner til naturlig (fri) konveksjon
- kan analysere varmevekslere arrangert i medstrøm og motstrøm, ved å benytte logaritmisk midlere temperaturdifferanse. Kjenner til behandling av beleggdannelse
- har innsikt i enkel strålingsfysikk og termisk stråling mellom faste flater. Sorte/grå flater behandles, bl.a. ved bruk av elektrisk analogi for beregninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre nødvendige beregninger for ingeniørmessig analyse av varmetransport i praktiske konstruksjoner, deriblant bygninger og varmevekslere, og i naturen for øvrig
- beregne varmeledning i faste legemer, for eksempel i vegger (varmestrøm og temperaturfelt)
- beregne konvektiv varmetransport (konveksjon) mellom fast legeme og fluid, både tvungen og naturlig konveksjon
- beregne varmeutveksling mellom faste flater ved hjelp av termisk stråling
- beregne varmeoverføring mellom varmt og kaldt fluid i varmevekslere
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra i arbeidet med å utvikle ny teknologi med bakgrunn i en forståelse for matematisk modellering og løsning av fysiske problemer
- løse koblede problemer knyttet til både varmetransport, termodynamikk og fluidmekanikk (strømningslære). Dette vil være et grunnlag for beregning av for eksempel et byggs effekt- og energibehov
- vurdere om beregningsresultater er rimelige
Teaching and learning methods
Forelesninger, individuelle regneøvinger, dataøving, laboratoriearbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 10 av 12 regneøvinger
- 2 laboratorieøvelser i gruppe
Assessment
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer
Permitted exam materials and equipment
Kalkulator.
Grading scale
The language is normally English.
Technologies, from the stone axe to the computer, have been integral in shaping how we live, think, interact, and work. Advances in digitalization have made digital competences a significant factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. Understanding the benefits, the limitations, and the transformative power of technologies on public and private life as well as professional practice is crucial.
In this course, students will acquire the basic knowledge needed to harness the potential of digital technologies and identify opportunities to use technology to foster inclusion, active participation, and sustainability in society and the workplace. Through individual reflection, shared exploration and group discussions, students will gain awareness of how technological developments might impact their future professions, and their role as citizens in an increasingly digitalized society.
This course will provide students with the foundational knowledge and means to become a responsible agent of change in their own profession and field of study. Students will learn to recognise limitations, strengths and potentially disruptive consequences of technological innovation and grapple with the social, ethical, and political issues that arise as technology becomes both increasingly complex and essential to the function of society.
Examiners
No additional course-specific requirements.