EPN-V2

EMTS1400 Thermodynamics Course description

Course name in Norwegian
Termodynamikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • · forstå hvordan organisasjoner fungerer og skaper verdier
  • · gjøre rede for sentrale prinsipper for ledelse og organisering
  • · forklare og forstå bedriftsøkonomiens hovedelementer
  • · gjennomføre grunnleggende tolkning og analyse av regnskap og budsjetter
  • · forklare sentrale begreper knyttet til innovasjon og entreprenørskap
  • · ha kjennskap til muligheter og utfordringer knyttet til det å starte en egen bedrift
  • · gjøre rede for grunnleggende begreper innen markedsføring

Ferdigheter

Studenten kan:

  • · sette seg inn i og forstå hvordan en bedrift fungerer
  • · gi råd om ledelse, organisering, og bruk av virkemidler for å oppnå ønskede mål i prosjekter og mindre bedrifter
  • · foreta lønnsomhetsvurderinger og vurdere økonomisk risiko
  • · utarbeide en forretnings- eller prosjektplan
  • · være bevisst en bedrifts etiske utfordringer og samfunnsansvar

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • · orientere seg i en bedrift og i arbeidslivet
  • · foreta økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn
  • · se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan:

  • · beregne arbeid og varme utvekslet mellom system og omgivelser i reversible og irreversible prosesser
    • Kunnskap: Dette krever at studenten kan
      • benytte definisjonen på arbeid i konkrete eksempler
      • benytte Termodynamikkens 1. lov
      • forklare hva indre energi representerer
      • beregne den indre energien til utvalgte system
      • benytte tilstandslikninger og identifisere deres gyldighetsområde

  • · anvende Termodynamikkens 2. lov
    • Kunnskap: Dette krever at studenten kan:
      • forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser
      • relatere Termodynamikkens 2. lov til situasjoner i dagliglivet
      • beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser
      • gi en forenklet forklaring av fysikken (Boltzmann) som ligger bak begrepet entropi

  • · analysere kretsprosesser
    • Kunnskap: Dette krever at studenten kan
      • kombinere overnevnte ferdigheter knyttet til Termodynamikkens 1. og 2. lov
      • beregne virkningsgrad for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
      • utnytte tilstandsfunksjoners egenskaper i beregninger
      • gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå

  • diskutere begrepet luftfuktighet
    • Kunnskap: Dette krever at studenten kan:
      • forklare og beregne størrelsene relativ og spesifikk luftfuktighet
      • gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet
      • bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier diagram
      • bestemme luftfuktigheten som funksjon av temperaturen

  • foreta eksergibetraktninger
    • Kunnskap: Dette krever at studenten kan:
      • gjøre rede for begrepet eksergi
      • utføre termo-mekaniske eksergiberegninger

  • analysere enkle likestrømkretser
    • Kunnskap: Dette krever at studenten kan:
      • beregne effekt
      • identifisere parallell- og seriekoblinger
      • benytte Kirchhoffs lover
      • gjøre rede for kondensatorer og spolers funksjon og virkemåte

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • · vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid
  • · benytte matematisk programvare til å løse fysiske problemer
  • · kommunisere faglig korrekt og presist

Teaching and learning methods

  1. Skriftlig prosjektoppgave, individuell eller i gruppe (40%)
  2. Individuell skriftlig eksamen på 3 timer (60%)

Course requirements

  1. Alle.
  2. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Grading scale

Geoteknikk: Emnet gir grunnlag for å kunne vurdere og beregne grunnens stabilitet og bæreevne for veg- og byggeprosjekter på ulike løsmasser. Det gis grunnlag for å beregne belastninger som påføres konstruksjoner fra jord- og vanntrykk.

Vegbygging: Emnet bygger på Vegvesenets retningslinjer for utførelse (N200 med aktuelle veiledere. Høringsutgave april 2017), samt laboratorietesting relatert til vegbygging (R210). Studenten blir kjent med: Grunnprinsippene for bygging og dimensjonering av veger og gater. Vurdering av underbygning og grunnforhold. Krav til bæreevnemessig dimensjonering og frostsikring av vegoverbygningen iht. gjeldende normaler. Den norske dimensjoneringstabell. Beskrivelse av vegbyggingsmaterialer og drenering av veger. Laboratorieundersøkelser.

Examiners

Ingen utover opptakskrav.