EPN-V2

EMPE2500 Building Simulation Course description

Course name in Norwegian
Bygningssimulering
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en grunnleggende innføring i teorien bak, og anvendelse av, digitale verktøy for simulering og evaluering av bygningers energibruk og inneklima. Emnet gir også en helhetlig forståelse av forholdet mellom ytre klima, bygningsfysikk (varme- og lufttransport), arkitektonisk utforming, og tekniske installasjoner, energiforsyning, og energibruk, for å oppnå optimale løsninger for inneklima og miljømål. Hensikten er å utruste studentene med nødvendig teoretisk og digital kompetanse for å velge, dimensjonere og analysere løsninger for nye bygg, og ved oppgradering av eksisterende bygg.

Recommended preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter.   

 

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før bacheloroppgaven kan leveres til avsluttende vurdering:   

  • Presentasjon av oppgaveidé (ca. 5-10 minutter) på skriveseminar/samling (ved individuell oppgave; individuell presentasjon - ved gruppeoppgave; gruppepresentasjon. Ved gruppepresentasjon må det komme fram hvordan gruppen vil samarbeide og hvordan hver student skal bidra). 
  • Et sammendrag (1000 ord +/-10 %) om tema, problemstilling og metode som skal utgjøre grunnlaget for bacheloroppgaven. 
  • En liste over selvvalgt pensum (200 sider)

 

Formålet med arbeidskravene er å komme i gang med bacheloroppgaven tidlig i semesteret.   

 

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse 

Gjennom studiet skal studentene utvikle ferdigheter i akademisk skriving. Denne type ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse under skriveseminarene. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Læringsaktiviteter på nett
  • Skriveseminar/samling ved OsloMet 

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamen. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger.   

 

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten får grunnleggende kunnskap om:

  • krav, forskrifter, og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
  • anvendt bygningsfysikk
  • bygningers effekt- og energibehov og budsjetter, ved bruk relevante standarder
  • definisjon og dokumentasjon av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert egenskapene til fasadene, tekniske installasjoner, energiforsyning og bruk av bygget
  • simulering av energiforsyning med fornybar energi, og plusshus
  • sammenhengen mellom bygning og ytre klima (inkludert sol- og langbølget stråling, vind, temperatur, og lokalklimatiske forhold), bygningsform, konstruksjon, passive tiltak, varmetap og varmetilskudd
  • energipriser og tariffer: kilder og anvendelse
  • grunnleggende energibruksanalyse for vurdering av ENØK-tiltak

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre grunnleggende beregninger av varmetransport (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon) og av effekt- og energibehovs, med enkle formelverk
  • håndtere bygningsinformasjonsmodeller (BIM), deriblant overføre data til programvare for simulering og miljøvurdering.
  • utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av simuleringsprogrammer som SIMIEN, TEK-sjekk, eller tilsvarende
  • utføre energimerking av bygg
  • vurdere inneklima (termisk komfort og dagslysforhold) utfra beregningene

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vurdere og velge riktig digitalt verktøy for hver type prosjekteringsoppgave
  • jobbe tverrfaglig for å prosjektere optimale løsninger med hensyn til inneklima, energikostnader, og miljømål
  • formidle resultater fra bygningssimulering muntlig, visuelt og skriftlig

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid i laboratorium (Active Learning Classroom) og øvinger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent:

  • Obligatoriske øvinger (utføres individuelt) må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Assessment

Individuell elektronisk eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Redaksjonell endring lagt inn 27. mai 2021. Gjeldende fra høstsemesteret 2021.  

 

Emnet Bacheloroppgave er det avsluttende emnet i graden Bachelor i tolking i offentlig sektor. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester.   

 

I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskap og ferdigheter fra tidligere deler av studiet. Bacheloroppgaven skal bidra til å høyne studentenes kompetansenivå, faglige trygghet og profesjonsbevissthet. 

Grading scale

Ingen forkunnskapskrav.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

 

Kunnskap 

Studenten 

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i tolkeforskning
  • har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet innenfor tolkeyrket
  • har kunnskap om sentrale praktiske og faglige utfordringer i tolkens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
  • har kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet 
  • kan kritisk analysere relevant forskning om tolking og hvilken betydning denne kan ha for utøvelsen av yrket 
  • kan planlegge og delta i utviklingsarbeid knyttet til tolkefaget, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
  • kan skrive en akademisk tekst

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen det selvvalgte temaet 
  • har innsikt i tolkeyrket i et komplekst og mangfoldig samfunn 
  • har innsikt i det selvvalgte temaets historiske og samfunnsmessige kontekst

Course contact person

Emnet er organisert som nettbasert deltidsstudium over ett semester. Det baserer seg på en stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Det er en forutsetning at studentene kan disponere egen datamaskin og har tilgang til Internett med muligheter for lydopptak. 

I løpet av semesteret vil det være samlinger ved OsloMet - storbyuniversitetet og læringsaktiviteter på nett. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet. 

I tillegg til standard pensum kommer selvvalgt pensum på ca. 200 sider som skal godkjennes av veileder.