EPN-V2

EMPE2100 Electro technique, Measuring Technique and Statistics Course description

Course name in Norwegian
Elektroteknikk, måleteknikk og statistikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Aids enclosed with the exam question paper, in addition to printed and written aids.

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out..

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes under veiprosjektering
  • har grunnleggende kunnskaper om vegers linjeføring og geometriske utforming
  • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veiutbygging
  • har kunnskap om grunnleggende trafikkteknikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende geografisk informasjon og planlegge enkle vegprosjekter ved hjelp av dataverktøy
  • kan anvende vegnormalen 017 til beregning av vegers linjeføring
  • kan benytte totalstasjon, GNSS-utstyr og beregningsmetoder som er vanlige ved innmåling og utsetting av punkter ifm. veiprosjekter

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veiprosjektering
  • forstå dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
  • skal kunne utforme en veg og plassere denne riktig i terrenget
  • organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter bygd opp etter vitenskapelige prinsipper, hvor det også inngår å kunne bruke referanse-håndteringssystem (EndNote, RefMan eller tilsvarende)

Learning outcomes

Forelesninger, prosjektarbeid i gruppe, lab.kurs i NovaPoint og feltarbeid.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 5 innleveringsoppgaver (3 timer på hver)
  • Gjennomført laboriatoriekurs i NovaPoint skal være godkjent (20 timer)
  • Gjennomført laboratoriekurs i EndNote, Excel, Word og SPSS, skal være godkjent (4 timer)
  • Feltarbeid i landmåling (16 timer)
  • Prosjektoppgave skal være godkjent (maks 6000 ord)

Course requirements

Ingen utover opptakskrav.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om beregningsmetoder av statisk ubestemte VS bestemte konstruksjoner
  • har bred kunnskap om vanlige konstruksjoners virkemåte
  • har kjennskap til dimensjoneringsprosessen og aktuelle standarder
  • kjenner til prinsippene for avstivning
  • har kunnskap om virkningen av temperaturendring på konstruksjoner

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende enhetslastmetoden ved beregning av en og to gangs statisk ubestemte konstruksjoner og beregne deformasjoner ved hjelp av reduksjonssetningen
  • kan beregne enkle rammer ved hjelp av stivhetsbetraktninger (Cross)
  • kan kontrollere rammers momentdiagrammer ved hjelp av stivhetsbetraktninger
  • kan regne på ulike konstruksjoner ved bruk av likevektsbetraktninger
  • kan legge inn fornuftig vindavstivning og beregne lastfordeling i denne
  • kan finne fram til relevante laster og lastkombinasjoner iht. standardene
  • kan beregne virkningen av temperaturbelastning på enkle konstruksjoner
  • kan anvende beregningsprogram til enkle statiske beregninger

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre første fase i prosjekteringen av et bygg, dvs. fram til selve dimensjoneringen (i f.eks. betong, stål og tre).
  • kan vurdere og analysere ulike bæresystemer
  • kan gjøre kritiske vurderinger og kontroller av resultater fra beregningsprogram

Permitted exam materials and equipment

No requirements above the admission requirements.

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has acquired an understanding of the key concepts of heat transfer, as well as the principles of the various heat transfer modes
  • is familiar with and is capable of determining the heat conduction equation (three-dimensional, transient) with boundary conditions and initial conditions
  • is familiar with stationary heat conduction (one and two-dimensional) in Cartesian, and cylindrical coordinates
  • is capable of addressing internal heat sources and use of thermal networks
  • is familiar with transient (non-stationary) heat conduction, and is capable of solving simple problems (Lumped system, zero dimensional)
  • is capable of using computational methods of calculating heat conduction (one, two or three dimensional, transient), using the finite difference method
  • masters explicit and implicit formulation of transient problems
  • is able to calculate external and internal forced convection, addressing boundary layers and drawing velocity and temperature profiles. Empirical correlations are used.
  • is capable of analysing parallel-flow and counter-flow heat exchangers by using logarithmic mean temperature differences and ε-NTU methods. Familiar with fouling
  • has insight into simple radiation physics and thermal radiation between solid surfaces. Black/grey surfaces are considered

Skills

The student is capable of:

  • carrying out necessary calculations for engineering analysis of heat transfer in real-life structures, including buildings and heat exchangers, and elsewhere
  • calculating heat conduction in solid elements, for example in walls (heat flow and temperature profiles)
  • calculating convective heat transfer (convection) between a solid element and a fluid
  • calculating heat transfer between solid surfaces caused by thermal radiation
  • calculating heat transfer between hot and cold fluids in heat exchangers

General competence

The student is capable of:

  • contributing to the work of developing new technology on the basis of an understanding of mathematical modelling and //solving physical problems
  • solving interrelated problems linked to heat transfer, thermodynamics and fluid mechanics. This will form a basis for calculating the power requirements and energy needs of a building etc.
  • assessing whether calculation results are reasonable

Examiners

Daniel Bjerkan