Programplaner og emneplaner - Student
EMPE2000 Mathematics 2000 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 2000
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Recommended preliminary courses
Emnet bygger på EMFE1000 Matematikk 1000.
Required preliminary courses
Gradert skala fra A-F.;;;
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler og som løsning av differenslikninger
- gjøre rede for interpolasjonsproblemet, og bruke metoder for å bestemme interpolerende polynom og interpolerende splinefunksjon
- gjøre rede for minste kvadraters metode for tilpasning av funksjoner til gitte data
- løse differenslikninger med konstante koeffisienter av grad mindre eller lik to, både analytisk og ved simulering
- forklare hva som menes med en rekke og hva det vil si at en rekke konvergerer
- gjøre rede for taylorrekka som eksempel på potensrekke, og kunne derivere og integrere leddvis
- regne ut taylorpolynomer og beregne feilen ved bruk av restledd
- gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved fourierrekker
- gjøre rede for ulike metoder for framstilling av funksjoner av to variable grafisk, og diskutere fordeler og ulemper ved disse metodene
- regne ut partielt deriverte av første og høyere orden
- forklare hva verdien av den første ordens partielt deriverte betyr
- gjøre rede for den geometriske tolkningen av gradient og retningsderivert
- forklare hvordan man bruker ekstremalverdisetningen
- forklare hva som menes med differensialet til en funksjon av to variable
- beregne usikkerhet og relativ usikkerhet i en størrelse som avhenger av flere variable
Ferdigheter
Studenten kan:
- diskutere metoder for interpolasjon og tilpasning av funksjoner
- drøfte hvordan funksjoner kan approksimeres ved rekker
- diskutere hvordan en funksjon av to variable kan approksimeres ved en lineær funksjon som så kan brukes til å bestemme usikkerhet i målinger
- diskutere en metode for å bestemme og klassifisere stasjonære punkter, og for å bestemme ekstremalverdier til funksjoner av flere variable
Generell kompetanse
Studenten kan:
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk og/eller numerisk
- vurdere, for et gitt problem, om det er mest hensiktsmessig å bestemme en analytisk eller en numerisk løsning
- vurdere kvaliteten på numeriske løsninger, for eksempel ved å beregne feilskranker eller sammenlikne med analytiske løsninger
- anvende programmeringselementene tilordning, for-løkker, if-tester, while-løkker og liknende i numerisk løsning av matematiske problemer
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
Teaching and learning methods
Ariana Fernandes og Anita Røysum
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Individuell, skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle trykte og skrevne hjelpemidler.Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Stikkprøver kan foretas.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.