EPN-V2

EMPE1300 Chemistry and Environment Course description

Course name in Norwegian
Kjemi og miljø
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Ingen

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i utviklingen av en praktisk produksjon innenfor sakprosafeltet
  • har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for prosjektet
  • har avansert innsikt i praktiske og teoretiske sider ved metodebruken i et slikt prosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og bakgrunnskunnskap for prosjektet.
  • kan orientere seg selvstendig og kritisk i søkenen etter relevant materiale
  • kan analysere og håndtere et prosjektmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon rundt egen produsentrolle
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset prosjekt under veiledning og i tråd med fagets metoder og etikk
  • kan bruke kunnskap om fagets teorier og metoder til å reflektere over eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse til selvstendig prosjektarbeid
  • har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • describing the structure of atoms and molecules
  • explain the periodic table
  • understanding chemical equations and stoichiometry
  • explaining the physical properties of gases
  • explaining chemical bonding and the molecular structure of solids (metals, semiconductors, polymers, crystalline substances)
  • defining the first, second and third laws of thermodynamics
  • defining energy concepts, internal energy, enthalpy, entropy and Gibb’s energy
  • understanding chemical equilibria (gas equilibria, precipitation reactions, acid-base equilibria)
  • describing electrochemistry (galvanic cells, corrosion, batteries and electrolytic cells)
  • describing environmental aspects (use of resources, emissions, waste etc.)
  • describing life-cycle assessments (LCA) and environmental labelling (EPD, ECO products)
  • describing standards for environmental work

Skills

The student is capable of

  • perform simple chemical calculations in stoichiometry
  • perform calculations using the equation of state for ideal gases
  • perform energy calculations with internal energy, enthalpy, Gibb’s energy
  • performing simple calculations of reactants and products present in chemical equilibrium
  • performing simple electrochemical calculations, such as calculations of cell potentials
  • anticipate unfortunate interconnections that lead to corrosion
  • describe environmental aspects
  • apply LCA considerations to a given product

General competence

The student is capable of

  • communicating with chemists on topics relating to chemistry and environment
  • searching for and understand specialist literature on the subject

Teaching and learning methods

Emnet har to arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Studenten må følge introduksjonsundervisningen som består av to dobbelttimes forelesninger. Hensikten med introduksjonsundervisningen er at grunnlaget for emnet skal være klart før studenten setter i gang sitt arbeid

Arbeidskrav 2: Studenten må levere en prosjektskisse på 3-4 sider til nærmere fastsatt tid. Hensikten med prosjektskissen er å sikre at prosjektet er gjennomførbart innenfor rammene av emnets varighet.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere én forbedret versjon innen angitt frist.

Dersom arbeidskrav ikke leveres på grunn av sykdom eller andre tungtveiende årsaker, kan faglærer vurdere å gi en individuell frist.

Ved fravær fra obligatorisk aktivitet som skyldes sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensering er mulig.

Course requirements

Eksamen er todelt

Del 1 er en individuell mappe bestående av produksjonen/utviklingsarbeidet og en tilhørende refleksjon. Produksjonen/utviklingsarbeidet skal tilsvare enten 20-25 sider eller 10 ukers arbeid, der refleksjonen tilsvarer 20% (4-5 sider). Ved praktiske produksjoner vil omfang variere avhengig av hvilke medietyper og eventuell kombinasjon av disse som benyttes. Omfang vil alltid spesifiseres nærmere ved samtale med emneansvarlig. Mappen vurderes samlet.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang. Dersom del 1 av eksamen vurderes som bestått gjennomføres del 2.

Del 2 er en individuell justerende muntlig eksamen på 30 minutter, der karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned. Muntlig eksamen gir student og sensorer adgang til å diskutere utvalgte aspekter ved arbeidet og avklare eventuelle spørsmål.

Studenten kan klage etter del 2 av eksamen er gjennomført og endelig karakter er gitt.

Assessment

Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Dersom en tredjepart – som arbeidsgiver – har vært involvert i arbeidet, skal dennes bidrag redegjøres for og spesifiseres.

Del 2: Ingen hjelpemidler er tillatt

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A – F

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av både del 1 og del 2.

Examiners

Birgitte Kjos Fonn

Course contact person

Emnet inngår i MA-graden i sakprosa, studieretning ved masterprogrammet i medieutvikling, men er også tilgjengelig for andre studenter som ønsker å utvikle seg innen sakprosaforskning eller sakprosaproduksjon med tilhørende metodisk og teoretisk refleksjon. Opptakskravene er de samme som til mastergraden i sakprosa ellers.

Overlapping courses

BYPE1300 Energy, environment and chemistry are equivalent (over 10 credits) with EMPE1300, FO051A, FO051B, FO051E, FO051G, FO051M and FO051K. By practicing the 3-threads rule of having signed up for the exam counts abandoned used in equivalent courses.