Programplaner og emneplaner - Student
EMFE1000 Mathematics 1000 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 1000
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Two større gruppeoppgaver (2-4 studenter) hvor studentene skal vise sin forståelse av pensum. Det forventes at gruppene leverer besvarelser der det er tydelig at gruppen har drøftet og reflektert rundt oppgavene.
Required preliminary courses
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke;matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav.
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for den deriverte som momentan endring
- ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk
- regne ut eksakte verdier av den deriverte ved å bruke analytiske metoder
- bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
- gjøre rede for det ubestemte integralet som antiderivert
- bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som f eks areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
- gjøre rede for analytiske og numeriske løsningsmetoder av ordinære differensiallikninger
- løse systemer av differensiallikninger
- regne med komplekse tall
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- overføre totalmatriser for lineære likningssystemer til redusert trappeform
- gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for at det skal være mulig å regne ut den inverse til matriser
- gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
- beskrive lineære transformasjoner ved hjelp av matriser
- bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra
- løse likninger numerisk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- diskutere hvordan ideen bak definisjonen av det bestemte integralet kan brukes til å sette opp integraler for beregning av størrelser
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger, og sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer som er relevante innen eget fagområde
- drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger, og sette opp og løse likninger for praktiske problemer fra eget fagområde
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere resultater fra matematiske beregninger
- forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for- og while-løkker og if-tester.
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
- bruke matematiske metoder og digitale verktøy som er relevante for eget fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
Course requirements
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Assessment
Emnet bygger på kunnskaper og erfaring i programmering, f.eks. DAPE1400 Programmering og Dats1600/Data1600 programutvikling
Permitted exam materials and equipment
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2200, ADSE2200, LO138A, LO138D og LO138I)
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt.
Examiners
Gradert skala A-F.
Overlapping courses
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.