EPN-V2

EMFE1000 Mathematics 1000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1000
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Two større gruppeoppgaver (2-4 studenter) hvor studentene skal vise sin forståelse av pensum. Det forventes at gruppene leverer besvarelser der det er tydelig at gruppen har drøftet og reflektert rundt oppgavene.

Required preliminary courses

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke;matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for den deriverte som momentan endring
  • ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk
  • regne ut eksakte verdier av den deriverte ved å bruke analytiske metoder
  • bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
  • gjøre rede for det ubestemte integralet som antiderivert
  • bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler
  • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som f eks areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
  • gjøre rede for analytiske og numeriske løsningsmetoder av ordinære differensiallikninger
  • løse systemer av differensiallikninger
  • regne med komplekse tall
  • regne med vektorer, matriser og determinanter
  • overføre totalmatriser for lineære likningssystemer til redusert trappeform
  • gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for at det skal være mulig å regne ut den inverse til matriser
  • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
  • beskrive lineære transformasjoner ved hjelp av matriser
  • bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra
  • løse likninger numerisk

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
  • diskutere hvordan ideen bak definisjonen av det bestemte integralet kan brukes til å sette opp integraler for beregning av størrelser
  • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger, og sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer som er relevante innen eget fagområde
  • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger, og sette opp og løse likninger for praktiske problemer fra eget fagområde

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere resultater fra matematiske beregninger
  • forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for- og while-løkker og if-tester.
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
  • vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
  • bruke matematiske metoder og digitale verktøy som er relevante for eget fagfelt
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger

Course requirements

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Assessment

Emnet bygger på kunnskaper og erfaring i programmering, f.eks. DAPE1400 Programmering og Dats1600/Data1600 programutvikling

Permitted exam materials and equipment

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2200, ADSE2200, LO138A, LO138D og LO138I)

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Grading scale

Alle hjelpemidler tillatt.

Examiners

Gradert skala A-F.

Overlapping courses

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.