Programplaner og emneplaner - Student
ELVE3615 Oil & Gas, Separation and Stabilisation Process Course description
- Course name in Norwegian
- Olje og gass separasjon og stabiliseringsprosessen
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students will learn how a process plant is designed, and how the pipe system in a process plant is designed in order to meet the requirements of the flowing medium, processing equipment and other external conditions. The students will learn how to apply a 3D modelling tool, as well as the calculation tool Caesar II for stress and flexibility analysis of a pipe system.
Recommended preliminary courses
The course builds on MEK1000 Mathematics 1000.
Required preliminary courses
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Arbeidskrav
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:
- delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
- levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
- levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester
Learning outcomes
Individuell prosjekteksamen uten tilsyn med innlevering av et skriftlig arbeid på 30-50 sider (10 prosent avvik). Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og med normal 12 punkts skrift).
Det kan søkes om å levere gruppeeksamen på inntil 2 studenter. Er MAYP4100 og MAYP4201;tidligere levert som gruppeeksamen, vil søknaden ikke innvilges.;
Ved ny/utsatt eksamen er eksamensformen den samme som på ordinær eksamen. Dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Teaching and learning methods
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has an understanding of the complexity of designing a process plant, and can construct a pipe system in such a process plant.
The students have insight into and can apply and develop the following:
- Documents used in piping projects
- Piping sizes and piping codes
- Piping components and equipment
- Loads in a piping system
- Stress and flexibility analysis
- Design Code B31.3
- Support design
- Load on pipe ends
- Flange leak, Kellogg’s theorem
Skills
The student is capable of
- using a 3D modelling tool to design an oil and gas production facility
- applying the calculation tool Caesar II to conduct a stress and flexibility analysis of a piping system
General competence
The student
- is capable of completing a mechanical design and carrying out a stress and flexibility analysis of an oil and gas production facility
- is familiar with the work methods used to carry out a large-scale engineering project
- is capable of cooperating and communicating with others in a project group, and of documenting the group’s work
Course requirements
Lectures and project assignments.
Assessment
One external and one internal examiner will assess all the papers.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
Emnet inneholder perspektiver på fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med prosjektoppgavene utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid.
Examiners
One internal examiner. The course may be selected for grading by external examiners.