EPN-V2

ELTS3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven tildeles.

Krav til forprosjekt

Prosjektskisse (eget skjema) skal være godkjent innen 15. november. Studentene er selv ansvarlige for å:

  • danne prosjektgruppe bestående av fire medlemmer
  • ta kontakt og avtale samarbeid med en bedrift for gjennomføring av bacheloroppgaven
  • definere problemformulering og løsningsskisse for bacheloroppgaven

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • kan anvende og videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter fra flere av fagområdene i bachelorstudiet til løsning av en realistisk ingeniøroppgave

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et større prosjekt innen sitt fagområde
  • kan lede prosjektmøter og kommunisere løsninger både skriftlig og muntlig
  • har praktisk erfaring med grunnleggende prinsipper for vitenskapelig arbeidsmetode, herunder søk etter, vurdering og bruk av faglitteratur samt skriving av en faglig rapport
  • kan søke etter og vurdere faglig relevant litteratur og skrive teoridelen av en vitenskapelig rapport basert på dette

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan omsette sin kunnskap i praktiske løsninger
  • kan utføre, på en selvstendig og systematisk måte, en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
  • kan formidle elektrofaglig kunnskap både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
  • behersker å arbeide selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et større ingeniørfaglig prosjekt
  • kan vise en ansvarlig og etisk holdning til sin yrkeskompetanse

Teaching and learning methods

Tildeling av bacheloroppgave skjer etter de retningslinjene som gjelder for fakultetet og studieprogrammet. Oppgaven gjøres fortrinnsvis i samarbeid med næringsliv eller forskningsmiljø. Det blir utnevnt en veileder ved studieprogrammet. For prosjekter som utføres i samarbeid med en bedrift eller offentlig virksomhet, blir det også utnevnt en ekstern veileder.

Course requirements

Se programplanen

Emneoverlapp med NOR6200.

Assessment

Bestått NORY6100 eller tilsvarende

Grading scale

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grammatiske kategorier
  • kunnskap om tekstgrammatikk og ulike tekstkulturer
  • kunnskap om ulike tekstsjangere, innenfor skjønnlitteratur og sakprosa
  • kompetanse i vurdering av egne og andres tekster
  • kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdighet

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke og analysere ulike sjangere med hensyn til struktur, hensikt og stilistiske virkemidler
  • utvikle skrivekompetansen innenfor utvalgte sakprosasjangere
  • anvende teorier for skrivepedagogikk
  • planlegge og vurdere skriftlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
  • gjøre rede for grammatiske kategorier

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av skriving og lesing som grunnleggende ferdigheter
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget

Examiners

  • forelesning, dialog, gruppearbeid
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill
  • planlegge og vurdere skriftlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
  • bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform