Programplaner og emneplaner - Student
ELTS3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven tildeles.
Krav til forprosjekt
Prosjektskisse (eget skjema) skal være godkjent innen 15. november. Studentene er selv ansvarlige for å:
- danne prosjektgruppe bestående av fire medlemmer
- ta kontakt og avtale samarbeid med en bedrift for gjennomføring av bacheloroppgaven
- definere problemformulering og løsningsskisse for bacheloroppgaven
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende og videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter fra flere av fagområdene i bachelorstudiet til løsning av en realistisk ingeniøroppgave
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et større prosjekt innen sitt fagområde
- kan lede prosjektmøter og kommunisere løsninger både skriftlig og muntlig
- har praktisk erfaring med grunnleggende prinsipper for vitenskapelig arbeidsmetode, herunder søk etter, vurdering og bruk av faglitteratur samt skriving av en faglig rapport
- kan søke etter og vurdere faglig relevant litteratur og skrive teoridelen av en vitenskapelig rapport basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- kan omsette sin kunnskap i praktiske løsninger
- kan utføre, på en selvstendig og systematisk måte, en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
- kan formidle elektrofaglig kunnskap både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
- behersker å arbeide selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et større ingeniørfaglig prosjekt
- kan vise en ansvarlig og etisk holdning til sin yrkeskompetanse
Teaching and learning methods
Tildeling av bacheloroppgave skjer etter de retningslinjene som gjelder for fakultetet og studieprogrammet. Oppgaven gjøres fortrinnsvis i samarbeid med næringsliv eller forskningsmiljø. Det blir utnevnt en veileder ved studieprogrammet. For prosjekter som utføres i samarbeid med en bedrift eller offentlig virksomhet, blir det også utnevnt en ekstern veileder.
Course requirements
Se programplanen
Emneoverlapp med NOR6200.
Assessment
Bestått NORY6100 eller tilsvarende
Grading scale
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om grammatiske kategorier
- kunnskap om tekstgrammatikk og ulike tekstkulturer
- kunnskap om ulike tekstsjangere, innenfor skjønnlitteratur og sakprosa
- kompetanse i vurdering av egne og andres tekster
- kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdighet
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke og analysere ulike sjangere med hensyn til struktur, hensikt og stilistiske virkemidler
- utvikle skrivekompetansen innenfor utvalgte sakprosasjangere
- anvende teorier for skrivepedagogikk
- planlegge og vurdere skriftlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
- gjøre rede for grammatiske kategorier
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- innsikt i verdien av vektlegging av skriving og lesing som grunnleggende ferdigheter
- forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
- bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget
Examiners
- forelesning, dialog, gruppearbeid
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill
- planlegge og vurdere skriftlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
- bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform