EPN-V2

ELTS2100 Electronics Course description

Course name in Norwegian
Elektronikk
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet inneholder 2 studiepoeng fysikk.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til virkemåte og egenskaper til sentrale elektronikk-komponenter
  • har kunnskap om oppbygging av elementære forsterkere og kunne analysere disse
  • kjenner til hvordan større systemer kan bygges opp av elementære kretser
  • har kunnskap om Analog/Digital-omforming og Digital/Analog-omforming
  • har kunnskap om oppbyggingen av strømforsyninger
  • kjenner til design med hensyn på EMC, støy og jording
  • kjenner til frekvensrespons og kunne designe filtre

Ferdigheter

Studenten kan

  • lese og kople opp etter et skjema og drive nødvendig feilsøking
  • diskutere en kretsløsning og forklare hvordan den virker
  • bruke leverandørmanualer og datablad på egen hånd
  • anvende DAK-verktøy til skjemategning, simulering og utlegg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
  • kan drøfte og diskutere ulike valg av løsningsmetode
  • har grunnleggende kunnskaper innen moderne konstruksjonsmetodikk og komponenter som benyttes ved industriell elektronikk

Teaching and learning methods

In this course, students will learn about mental health work, relational skills and factors that promote and harm the mental health of individuals and groups. People's resources and opportunities, but also their vulnerabilities as individuals, are areas of focus. The significance of close relationships and society's influence are important for mental health and are emphasised in the course. This includes patient phenomena such as hope and hopelessness, pain and pain relief, exhaustion and energy.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Fem laboratorieøvinger.
  • Ett prosjekt.

Assessment

I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can present mental health work in a historical perspective
  • can s discuss how psychosis, personality disorders, anxiety, mood disorder and drug addiction can influence the patients’ fundamental needs and self-understanding
  • can describe mental health and psychosocial challenges among refugees and immigrants and how stigma, exclusion, discrimination, and racism can influence mental health and psychosocial health
  • can describe strategies for mastery and concepts such as improvement processes, user participation, recovery, and empowerment
  • can explain how framework factors such as current legislation and compulsory regulations can be of significance to the practice of nursing in mental health work
  • can discuss the special needs of children and young people related to trauma, neglect, violence, abuse and drug and socio-economic problems

Skills

The student

  • can apply key milieu therapeutic principles related to patients with mental disorders
  • can apply knowledge about the main groups of psychotropic drugs and integrate knowledge from disease theory in assessing the effects and side effects of drugs
  • can apply communication and interaction skills when encountering people with mental health issues and their next-of-kin and can establish, maintain, and terminate relationships
  • can map symptoms of various mental and drug-related disorders and conditions and use relevant mapping tools in the practice of nursing
  • is capable of continuously assessing situations that entail a risk for patients and/or staff and preventing unwanted incidents
  • can assess what inhibits and promotes communication and how poor health and unmet care needs influence professional relations

Competence

The student is capable of

  • reflecting on his/her own professional practice and power structures when encountering people with mental health issues and drug addictions and and receive guidance and feedback
  • reflecting on existing procedures and methods, and taking the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål og iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
  • kan forklarer og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
  • kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
  • kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
  • kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungerdning med hjertestarter (HHLR)
  • kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelse av sykepleie

Examiners

Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.