EPN-V2

ELPE1300 Electrical Circuits Course description

Course name in Norwegian
Elektriske kretser
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    The course deals with electrical circuits. Important topics are linear circuits and how simple circuits can be constructed based on specifications, direct current and alternating current, and frequency selective circuits.

  • Recommended preliminary courses

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

  • Required preliminary courses

    No requirements over and above the admission requirements.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student:

    • has good knowledge of the physical laws that apply to electrical circuits
    • has basic knowledge on operational amplifiers
    • has good knowledge of DC and AC circuits
    • has good knowledge of methods for analyzing DC and stationary AC circuits
    • knows how to analysing transient states in RL and RC circuits
    • ha good knowledge of resistive circuits using operational amplifiers
    • ha basic knowledge of frequency selective circuits

    Skills

    The student is capable of:

    • doing calculations on dc and ac circuits
    • doing calculations in circuits employing operational amplifiers
    • developing and using transfer functions for frequency selective circuits of the first order
    • using instruments such as a voltmeter, ammeter and oscilloscope
    • designing circuits based on diagrams and troubleshooting hardware if necessary
    • explaining the function(s) of a circuit
    • using manufacturer manuals and data sheets

    General competence

    The student is capable of:

    • analysing a problem and specifying a solution method
    • discussing and justifying own choices and priorities in relation to electric circuits
    • explaining the historical development of the field of electricity
  • Teaching and learning methods

    Theory lectures, laboratory work.

  • Course requirements

    The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

    • Five lab exercises with presence

    Report must be approved at the end of each excersise before leaving the laboratory.

  • Assessment

    Individual written exam, 3 hours.

    The exam result can be appealed.

  • Permitted exam materials and equipment

    Gjennom dette emnet vil studenter tilegne seg en dypere forståelse av menneskekroppens systemer, fra et ingeniørperspektiv. Emnet utforsker hvordan ingeniører kan anvende sin tekniske kunnskap for å forstå og interagere med kroppens biologiske systemer. Dette er spesielt relevant i dagens lynraske teknologiske utvikling, som kontinuerlig krever innsikt og ny inspirasjon for å videreutvikle teknologien, særlig innen elektronikk, bioelektronikk, medisinsk teknologi og kunstig intelligens.

    Emnet gir også en nødvendig innføring i medisinsk terminologi. Dette gir ingeniører en bedre forståelse av helsepersonells språk og tenkemåte, noe som er avgjørende for et effektivt samarbeid på tvers av disipliner i fremtidige helseprosjekter. I tillegg vil det muliggjøre ferdigheter for å forstå publiseringsmaterialet innen medisin og helse.

    Ved å dykke dypere inn i menneskekroppens systemer og funksjoner, kan studentene bli inspirerte til å anvende denne kunnskapen på innovative måter. Dette kan inkludere utvikling av nye teknologier eller forbedring av eksisterende systemer via det bioinspirerte perspektivet. Eksterne og interne forelesere fra akademiske eller industrielle miljø vil bli inviterte til å holde foredrag i det kurset.

  • Grading scale

    Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet, vil studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten skal:

    • Ha en dypere forståelse av menneskekroppens forskjellige systemer, deres funksjoner og interaksjoner med miljøet som f.eks sensoriske organer, og hvordan disse kan modelleres og beskrives fra et ingeniørperspektiv.
    • Lære hvordan tekniske prinsipper kan anvendes på biologiske systemer for å utvikle innovative løsninger og teknologier, som er inspirert av menneskekroppen eller naturen.
    • Forstå sammenheng mellom biologiske systemer i forhold til allerede eksisterende teknologier.

    Ferdigheter

    Studenten skal:

    • Utvikle robuste problemløsningsferdigheter ved å anvende ingeniørmetoder på komplekse biologiske systemer.
    • Være i stand til å kommunisere effektivt med helsepersonell i tverrfaglige prosjekter og lese faglige vitenskapelige litteratur.
    • Få praktisk erfaring med bruk av teknologi for å måle og analysere biologiske systemer, og kunne bruke denne kunnskapen til å utvikle nye teknologier i fremtiden.

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • Få et bedre systemperspektiv og anvende dem i innovative teknologier.
    • Utvikle evnen til å tenke kritisk spesielt med bruk av ingeniørprinsipper mot biologiske systemer, noe som er viktig for å løse komplekse problemer og utvikle innovative løsninger.
    • Utvikle en bevissthet om de etiske hensynene knyttet til bruk av bioinspirerte teknologiske systemer, som for eksempel framtidige KI-teknologier.
    • Kunne anvende ingeniørprinsipper på biologiske systemer, og utvikle en dypere interesse og forståelse for både ingeniørvitenskap og medisin, noe som kan bidra til motivasjon for videre læring og profesjonell utvikling.
  • Examiners

    Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og selvstudium. Tilgjengelige digitale hjelpemidler, anbefalt pensum og selvstudium fra forelesningsmaterialet.

  • Course contact person

    • Individuelt semesterprosjekt og en rapport på maks 5 sider
    • 5 individuelle oppgaver.