EPN-V2

ELPE1300 Electrical Circuits Course description

Course name in Norwegian
Elektriske kretser
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge about qualitative research design
  • in-depth knowledge about the use of qualitative approaches used in the collection, analysis and dissemination of empirical material

Skills

The student is capable of

  • formulating research questions that can be answered using qualitative methods
  • developing a qualitative research design
  • choosing and justifying relevant research methods
  • analysing, interpreting and disseminating empirical material using a qualitative method

Competence

The student is capable of

  • analysing relevant issues using qualitative methods
  • applying theoretical knowledge and practical skills to carry out qualitative projects
  • analysing, interpreting and disseminating qualitative studies and conclusions

Recommended preliminary courses

Ingen utover opptakskrav

Required preliminary courses

The methods vary between lectures, seminars, group work and self-study. Part of the course is taught jointly with other master's programmes at the faculty.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has good knowledge of the physical laws that apply to electrical circuits
  • has basic knowledge on operational amplifiers
  • has good knowledge of DC and AC circuits
  • has good knowledge of methods for analyzing DC and stationary AC circuits
  • knows how to analysing transient states in RL and RC circuits
  • ha good  knowledge of resistive circuits using operational amplifiers
  • ha basic knowledge of frequency selective circuits

Skills

The student is capable of:

  • doing calculations on dc and ac circuits
  • doing calculations in circuits employing operational amplifiers
  • developing and using transfer functions for frequency selective circuits of the first order
  • using instruments such as a voltmeter, ammeter and oscilloscope
  • designing circuits based on diagrams and troubleshooting hardware if necessary
  • explaining the function(s) of a circuit
  • using manufacturer manuals and data sheets

General competence

The student is capable of:

  • analysing a problem and specifying a solution method
  • discussing and justifying own choices and priorities in relation to electric circuits
  • explaining the historical development of the field of electricity

Teaching and learning methods

Theory lectures, laboratory work.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • Four lab exercises with presence

Report must be approved at the end of each excersise before leaving the laboratory.

Assessment

All aids are permitted.

Permitted exam materials and equipment

Emnet er et praksisemne som inneholder den andre av to praksisperioder i tredje studieår. Praksisstudiene gjennomføres i kommune- eller spesialisthelsetjenesten. Studenten skal utvikle handlingskompetanse for å møte kravene som stilles til en fysioterapeut. Basert på etisk refleksjon og kritisk tenkning skal studenten utøve faglig forsvarlig, personsentrert og kunnskapsbasert fysioterapi forankret i forskning, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap, og delta i den daglige virksomheten på praksisstedet.

Grading scale

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende

Bestått FYBPRA1 Klinisk fysioterapi I

Examiners

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved tjenestestedet
  • beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet

Ferdighet

Studenten kan

  • innhente informasjon i samtale med pasienten og i øvrige undersøkelsesmetoder, og kan forholde seg til kompleksiteten i pasientens livssituasjon
  • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte tester med utgangspunkt i pasientens kliniske tilstand og funksjonsnivå og testenes psykometriske egenskaper
  • muntlig presentere fysioterapeutisk bidrag i den tverrprofesjonelle oppfølgingen av en pasient, og presentere det kliniske resonnement som ligger til grunn for beslutninger
  • utøve personsentrert fysioterapi informert av forskning, erfaringsbasert kunnskap og pasientens perspektiv og kan demonstrere et bredt repertoar av tiltak som kan tilpasses i behandling, habilitering, rehabilitering, forebygging og palliasjon
  • fortløpende evaluere pasientens respons på behandling og andre tiltak gjennom behandlingsforløpet, og justere tiltak ved behov
  • veilede pasienter i endringsprosesser og styrke mestringsressurser, og evaluere utvikling i mestringsstrategier
  • formidle og tilpasse ortopediske og tekniske hjelpemidler, og bidra proaktivt i tilrettelegging av omgivelser for å fremme bevegelse, funksjon og deltakelse
  • utforske hvordan teamarbeidere med ulik profesjonsbakgrunn kan bidra i personsentrert samarbeid, og ta initiativ til, og koordinere, tverrprofesjonelt samarbeid, samt samhandle med helsearbeidere involvert tidligere/senere i behandlingsforløpet
  • bruke manuelle, kroppslige og pedagogiske virkemidler med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse og behandling, og kan formidle sine vurderinger til pasienten på en forståelig måte
  • tilpasse egen kommunikasjon i møte med pasienter og pårørende
  • selvstendig føre og oppdatere pasientjournal i henhold til gjeldende retningslinjer og forskrift om pasientjournal slik at personvern ivaretas, og helsehjelpen kan kontrolleres i ettertid.
  • presentere og drøfte en faglig problemstilling i fagmøter og/eller studentmøter som er aktuell ved praksisstedet
  • planlegge egen arbeidsdag/-uke, og prioritere oppgaver, slik at egen helse, samarbeid med kollegaer, inngåtte avtaler og pasientsikkerhet ivaretas, og kan melde til praksisstedet dersom forhold ved arbeidet oppleves som en fare for egen helse og livskvalitet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vise respekt, omsorg og empati i samhandling med pasienter/brukere/pårørende
  • anvende kunnskap om inkludering og likestilling i eget bidrag for å yte likeverdige og ikke-diskriminerende tjenester for alle grupper i samfunnet uavhengig av kjønn, etnisitet, språk, religion og livssyn, funksjonsnivå, sosial bakgrunn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • identifisere og håndtere etiske problemstillinger som oppstår i møter med pasienter og reflektere over egne holdninger og atferd
  • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, gjeldende lovverk, virksomhetens reglement og personalhåndbok (inkl. påkledning, hygiene, smittevern), og kan evaluere egen virksomhet
  • henvise pasienter videre til samarbeidspartnere og konsultere veileder ved behov
  • reflektere over egen fagutøvelse og kompetansenivå og selvstendig identifisere læringsstrategi og læringsmål

Course contact person

Ola Jetlund