EPN-V2

ELI1500 Digital Systems Course description

Course name in Norwegian
Digitale systemer
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet gir en introduksjon til C-programmering for PC og mikrokontrollere.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan syntaksen i standard C. Dette inkluderer:

  • variable og datatyper
  • innlesing og utskrift
  • løkker og valg
  • funksjoner
  • pekere
  • strukturer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan skrive, kompilere og kjøre et C-program på PC og mikrokontroller-plattform

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
  • kan drøfte og diskutere ulike valg av løsningsmetode
  • har grunnleggende kunnskaper i C-programmering

Teaching and learning methods

Mange vil hevde at vi nå ser en ny teknologisk revolusjon i emning - den andre kvanterevolsjonen. En revolusjon som kan komme til å endre verden på flere måter. I den forbindelse kan man stille seg flere spørsmål, for eksempel:

  • Hvordan vil denne revolusjonen påvirke oss?
  • Hva er den første kvanterevolusjonen?
  • Og hva er egentlig kvantefysikken, som ligger til grunn for kvanteteknologien?

I dette kurset vil vi prøve å gi svar på disse spørsmålene. Og vi ønsker å gi dem på en måte som ikke legger til grunn at man kan avansert matematikk - eller har dyp kunnskap innen fysikk - fra før. Det holder med interesse og nysgjerrighet.

Gjennom semesteret vil vi, både gjennom teori, simulering og praksis, komme innom følgende tema - og undertema:

  • Hvordan kvantefysikken ble til
    • Plancks strålingslov og fotoelektrisk effekt
    • Partikkel/bølge-dualitet - for lys og materie
    • Materie som bølger
  • Bølgefunksjonen
    • Bølgemekanikk, tunnelering
    • Tolkning av bølgefunksjonen
    • Kollaps av bølgefunksjonen
    • Stasjonære tlistander - kvantisering
  • Spinn og polarisering
    • Stern-Gerlach-eksperimentet
    • Et eksempel på kollaps: Lys gjennom polariseringsfilter
    • Samanfiltring og EPR (Einstein, Podolsky, Rosen)-paradokset
  • Den første kvanterevolusjonen
    • Tunneleringsmikroskop
    • Kjermemagnetisk resonans - og spin 1/2-systemer
    • Spektroskopi
    • Laseren
  • Den andre kvanterevolusjonen
    • Kvante-bits, "qubits" - eksemplifisert gjennom spin 1/2-system
    • Eksempel på kvantefordeler innan informasjonsbehandling
    • Kvantedatamaskiner og kvantealgoritmer
    • Digital og analog kvanteregning

Course requirements

Mange vil hevde at vi no ser ein ny teknologisk revolusjon i emning - den andre kvanterevolsjonen. Ein revolusjon som kan komme til å endre verda på fleire måtar. I samband med det, kan ein stille seg fleire spørsmål, for eksempel:

  • Korleis vil denne revolusjonen påverke oss?
  • Kva er den første kvanterevolusjonen?
  • Og kva er eigentleg kvantefysikken, som ligg til grunn for kvanteteknologien?

I dette kurset vil vi prøve å gi svar på desse spørsmåla. Og vi ønsker å gi dei på ein måte som ikkje legg til grunn at ein kan avansert matematikk - eller har djup kunnskap om fysikk - frå før. Det held at du er interessert og nyfiken.

Gjennom semesteret vil vi, både gjennom teori, simulering og praksis, komme innom følgande tema - og undertema:

  • Korleis kvantefysikken blei til
    • Plancks strålingslov og fotoelektrisk effekt
    • Partikkel/bølge-dualitet - for lys og materie
    • Materie som bølger
  • Bølgefunksjonen
    • Bølgemekanikk, tunnelering
    • Tolking av bølgefunksjonen
    • Kollaps av bølgefunksjonen
    • Stasjonære tlistandar - kvantisering
  • Spinn og polarisering
    • Stern-Gerlach-eksperimentet
    • Eit eksempel på kollaps: Lys gjennom polariseringsfilter
    • Samanfiltring og EPR (Einstein, Podolsky, Rosen)-paradokset
  • Den første kvanterevolusjonen
    • Tunneleringsmikroskop
    • Kjermemagnetisk resonans - og spin 1/2-system
    • Spektroskopi
    • Laseren
  • Den andre kvanterevolusjonen
    • Kvante-bits, "qubits" - eksemplifisert gjennom spin 1/2-system
    • Eksempel på kvantefordelar innan informasjonsbehandling
    • Kvantedatamaskinar og kvantealgoritmar
    • Digital og analog kvanterekning

Assessment

Ingen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for hovedtrekkene i den historiske utviklinga av kvantefysikken.
  • har en viss forståelse for at materie må oppfattes som både bølger og partikler.
  • kjenner til fenomen som er spesifikke for kvanteverdenen - som ikke har noen paralleller i den verden vi ser til daglig.
  • vet hvordan visse enkle algoritmer for kvanteinformasjonsbehandling fungerer.

Ferdigheiter

Studenten

  • kan vise til eksempel på hvordan kvantefenomener som tunnellering, kvantisering og sammenfiltring kan utnyttes teknologisk.
  • kjenner til hovedforskjellene mellom hvordan en vanlig, klassisk datamaskin og en kvantedatamskin fungerer.
  • er i stand til å sette opp og kjøre enkle kvante-program - enten på simulatorer eller på faktiske kvantedatamskiner.

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker - til en viss grad - begrepsapparatet knyttet til kvantefysikk og -teknologi.
  • kan bidra konstruktivt i faglige samtaler som har med kvanteteknologi å gjøre.
  • evner å diskutere og problematisere aspekt ved tolkninga av kvantefysikken.

Examiners

Undervisninga vil bli lagt opp som klasseromsundervisning - på dagtid. Det vil være snakk om økter på tre timer, én gang i uka gjennom omtrent to måneder.

Deltakerne vil bli kjent med stoffet gjennom ulike tilnærminger:

  • Presentasjon av stoff
  • Praktiske demonstrasjoner av enkle kvante- og bølgefenomener
  • Tilrettelagte simuleringer
  • Kjøring av egne, små program på faktiske kvantedatamaskiner
  • Gjesteforelesninger
  • Diskusjoner og samtaler

Vi vil legge til rette for høy grad av student-deltagelse ved undervisinga. Det vil bli rikelig med rom for å stille spørsmål, komme med undring og diskutere ulike, til dels ikke-intuitive, aspekter ved kvantefysikk og -teknologi.

Det vil i liten grad bli lagt opp til arbeid på egenhånd mellom undervisningsøktene - ut over det å lese relevant litteratur.