Programplaner og emneplaner - Student
ELI1200 Introduction to engineering and methods Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ved arbeide med emnet vil studentene få erfaring med prosjektarbeid, rapportering og bruk av faglitteratur. Studentene vil få innsyn i en ingeniørs hverdag og viktigheten av HMS.
Studentene får en innføring i problemløsing og ledelse av et leveranseprosjekt. Studentene skal utføre et elektronikk-prosjekt i grupper. Det gis grunnleggende innføring i programmering med Arduino, bruk av 3D-printer og lodding. Prosjektet presenteres i en skriftlig rapport.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har en grunnleggende forståelse for ingeniørprofesjonen og ingeniørens rolle i samfunn og arbeidsliv.
- kjenner grunnleggende prinsipper ved prosjektarbeid
- kjenner til prinsipper for ledelse og gjennomføring av prosjekter
- kjenner til de viktigste prinsippene innen HMS arbeid
- kjenner til hvordan fagstoff bør presenteres, skriftlig og muntlig
- har innblikk i relevante arbeidsoppgaver for en ingeniør innen elektronikk og IT
Ferdigheter
Studenten:
- kan definere en faglig relevant problemstilling
- kan gjennomføre et litteratursøk og utøve kildekritikk
- kan søke etter og vurdere faglig relevant litteratur
- kan skrive en faglig rapport.
- kan presentere fagstoff, muntlig og skriftlig
- har bakgrunn for å etablere og lede mindre leveranseprosjekter med krav til styring av tid, kostnader og kvalitet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan jobbe i gruppe med prosjektarbeid
- kan lede et mindre leveranseprosjekt, og kan utnytte denne arbeidsformen på andre aktuelle oppgaver
- kan grunnleggende programmering og bruk av Arduino-kort
Teaching and learning methods
Dette emnet gir studentene avansert og inngående naturfaglig kunnskap innen biologi, fysikk og kjemi med relevans for grunnopplæringen. De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med utvalgte kjerneelementer (Big Ideas) i naturfag og legge til rette for progresjon av disse kjerneelementene gjennom skoleløpet fra begynneropplæring til fullført grunnskole. Det legges også vekt på utforskende arbeidsmåter og science literacy.
Course requirements
Se fagplanen.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om begynneropplæring [trinn 1-7] og/eller yrkesretting [trinn 5-10]
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [trinn 1-7]
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg i naturfag
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
I temaet Didaktikk
- Læreplananalyse i lys av kjerneelementer - individuelt skriftlig arbeid. Arbeidskravet knytter didaktikk til emnets fysikk- og biologitemaer. Omfang 2000 ord ± 10 %.
I temaet Fysikk og astronomi
- Skrive en kort individuell lab-rapport som beskriver et av de praktiske arbeidene i temaet og drøfte ulike grep for at arbeidet skal ha en utforskende karakter. Omfang 1500 ord ± 10 %.
I temaet Kjemi, HMS og praktisk naturfagundervisning
- Undersøkelse av HMS-situasjonen på en skole (10 minutters individuell presentasjon).
- Kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og rutiner ved en skole med ungdomstrinn. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn (45 minutter per studentgruppe på to studenter).
- Forberede og presentere et interessevekkende forsøk (10 minutters individuell presentasjon).
Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfagdidaktikk 1
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 100 % deltakelse på aktivitetene i temaet Kjemi, HMS og praktisk naturfagundervisning. Ved fravær inntil 50 % vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 50 % vil studenten trekkes fra eksamen.
Examiners
Fire timer individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.