Programplaner og emneplaner - Student
ELFT2400 Introduction to control systems Course description
- Course name in Norwegian
- Kybernetikk
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course provides basic knowledge and an introduction to control systems
Recommended preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Utvikling av en case som utgangspunkt for dialog i seminar, omfang 250 ord +/- tjue prosent, arbeidskravet gjennomføres i gruppe eller individuelt. Veiledning på case fra faglærer. Ledelse av dialog i seminar ut fra eget case.
Arbeidskrav 2
Fagnotat som begrunner valg av case og plasserer casen i forhold til kunnskapsområdene i faget. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- ti prosent.
Arbeidskrav 3
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
After completing the course the student has basic knowledge in control systems, including:
- systems represented as differential equations, state-space models and transfer functions
- linearization of nonlinear systems
- block diagrams and block diagram algebra
- basic principles of numerical simulation
- stability of feedback systems
- basic understanding of PID controllers, including controller tuning with experimental and frequency response methods.
- impact of time-delays on the stability of control systems
- designing of first order lead and lag controllers
- feedforward control and cascade control
- observability and controllability in linear systems
- basic understanding of multivariable control techniques
- basic understanding of state estimation and observers
Skills
The student is capable of:
- analyzing simple control systems with regards to stability and performance
- designing controllers and state estimators
- carrying out numerical simulations of control systems
General competence
The student:
- has an overall, detailed understanding of control systems
- Is able to communicate aspects of control systems to other colleagues and non expert persons
Teaching and learning methods
Lectures, exercises and laboratory assignments.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- Four compulsory lab assignment with report, estimated time 4 hours each
Assessment
Individual written exam under supervison, 3 hours
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.
En fordypet forståelse av mangfoldet i elevgruppa står sentralt i dette emnet. Studentene utfordres til å ta kritisk stilling til hvordan det å være del av et profesjonsfellesskap kan gi muligheter for å bedre utnytte egne sterke sider og kompensere for de svake, og for å bidra til utvikling av fellesskapet. Studiet utfordrer til kritisk ettertanke over og utvikling av egen yrkesidentitet, med utgangspunkt i eget skolefag fra grunnskolelærerutdanninga og skolens samfunnsmandat.
Grading scale
- Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om utdanningspolitiske rammer for pedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endrings- og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
- har inngående kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk
Ferdigheter
Studenten
- kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
- kan anaylsere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og endings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av relevans for masterfaget
- kan bidra til å samarbeide om utviklings- og endringsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Examiners
Undervisningen baserer seg på varierte læringsaktiviteter som individuelt arbeid, arbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.