Programplaner og emneplaner - Student
ELFT2400 Introduction to control systems Course description
- Course name in Norwegian
- Kybernetikk
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
-
Introduction
The course provides basic knowledge and an introduction to control systems
-
Recommended preliminary courses
Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for hvordan psykiske lidelser og bruk av rusmidler påvirker fysisk, psykisk og seksuell helse
- gjøre rede for teorier innenfor seksuell helse og mangfold
- gjøre rede for og drøfte betydningen av å inkludere seksuell helse i et habiliterings/rehabiliterings- og folkehelseperspektiv innenfor fagområdene rus og psykisk helse
- gjøre rede for skadereduserende helsekommunikasjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- kartlegge og evaluere helseutfordringer relatert til seksuell helse innenfor rus og psykisk helse, med et spesielt fokus på mangfoldsaspekter
- kritisk vurdere ulike typer tiltak som kan bedre seksuell helse for personer med rusavhengighet og psykiske lidelser
- analysere kommunikasjonsmodeller og samhandling relatert til seksuell helse, rus og psykisk helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende relevante teoretiske perspektiver innen seksuell helse og mangfold
- samarbeide flerfaglig og tverrfaglig om problemstillinger relatert til seksuell helse, rus og psykisk helse
- gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger og kritisk analysere og evaluere egne holdninger, juridiske aspekter og egen fagutøvelse
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
After completing the course the student has basic knowledge in control systems, including:
- systems represented as differential equations, state-space models and transfer functions
- linearization of nonlinear systems
- block diagrams and block diagram algebra
- basic principles of numerical simulation
- stability of feedback systems
- basic understanding of PID controllers, including controller tuning with experimental and frequency response methods.
- impact of time-delays on the stability of control systems
- designing of first order lead and lag controllers
- feedforward control and cascade control
- observability and controllability in linear systems
- basic understanding of multivariable control techniques
- basic understanding of state estimation and observers
Skills
The student is capable of:
- analyzing simple control systems with regards to stability and performance
- designing controllers and state estimators
- carrying out numerical simulations of control systems
General competence
The student:
- has an overall, detailed understanding of control systems
- Is able to communicate aspects of control systems to other colleagues and non expert persons
-
Teaching and learning methods
Lectures, exercises and laboratory assignments.
-
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- Four compulsory lab assignment with report, estimated time 4 hours each
-
Assessment
Individual written exam, 3 hours
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed.
-
Permitted exam materials and equipment
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out
-
Grading scale
Videreutdanning i seksuell helse, rus og psykisk helse er et tverrfaglig og heldigitalt emne på masternivå.
Seksuell helse kan defineres som fysisk, mentalt og sosialt velvære relatert til seksualitet. God seksuell helse er en ressurs og beskyttelsesfaktor som fremmer livskvalitet og mestringsferdigheter. Det er komplekse vekselvirkninger mellom seksualitet og den generelle helsetilstanden, hvor begge kan påvirke hverandre i positiv eller negativ retning. En forutsetning for god seksuell helse er en positiv og respektfull tilnærming til seksualitet og til seksuelle relasjoner og mulighet til å ha gode og trygge seksuelle erfaringer, fri fra tvang, diskriminering og vold.
Det er for lite oppmerksomhet rundt seksuell helse i behandling og rehabilitering. I tillegg er det i mange tilfeller mangelfull tilgang til informasjon og veiledning om seksuelle problemer og dysfunksjoner som følge av sykdom, funksjonssvikt eller behandling. Psykiske lidelser og rusavhengighet gir ofte utfordringer knyttet til seksuell helse, men dette blir i liten grad adressert og ivaretatt i helsevesenet. Dersom den seksuelle helsen skal bli bedre også for personer med rusavhengighet og/eller psykiske lidelser så trengs det økt kunnskap blant helsepersonell og andre. Dette emnet fokuserer derfor på å se på seksuell helse, rus og psykisk helse i en sammenheng.
Samtale er sentralt for å bedre den seksuelle helsen. Den profesjonelle må ha kompetanse på kommunikasjon og relasjonsbygging og anvende teorier knyttet til mangfold, seksualitet og kjønn, maktforhold og flerdimensjonale perspektiver. Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av utfordringene innen feltet, og kunnskap og ferdigheter til å løfte og styrke seksuell helse. Emnet vil vektlegge seksuell helse som en ressurs og fremme brukerstyring, medvirkning og mangfold. Det innebærer å motvirke tabuer, skam, fordommer og stigmatisering knyttet til seksualitet, rusmiddelbruk og psykisk lidelser. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved disse. De vil også bli kjent med ulike kommunikasjonsmodeller og -verktøy, og kunne vurdere hvordan de kan benytte disse i sin arbeidshverdag.
Relevans for arbeidsliv
Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer, pasienter, klienter, studenter, familier m.fl. i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.
Relevans for videre utdanning
Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.
-
Examiners
Opptak til emnet.