Programplaner og emneplaner - Student
ELFT2400 Introduction to control systems Course description
- Course name in Norwegian
- Kybernetikk
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier i hjemmet, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.
Recommended preliminary courses
Bygger på emne MEK1000 Matematikk 1000 og MEK1100 Fysikk og kjemi.
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.
3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.
4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av universitetets veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.
5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
Veiledning
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder i forventningssamtale. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i gruppe. Universitetets veileder tar initiativ til inntil to veiledninger av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.
Learning outcomes
Midt- og sluttvurdering av kliniske studier
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt
Course requirements
Bestått/ikke bestått
Assessment
Sensorordning: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
[Tidligere: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.]
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.