Programplaner og emneplaner - Student
DTV3300 Art of oral storytelling Course description
- Course name in Norwegian
- Muntlig fortellerkunst
- Study programme
-
Bachelor Programme in Drama and Theatre
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Den muntlige fortellerkunsten er en kunstnerisk uttrykksform som skaper indre bilder i tilhørernes fantasi fremfor å vise eller dramatisere synlige bilder. Muntlig fortellerkunst foregår som et åpent og direkte samspill mellom forteller og tilhørere. Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i den muntlige fortellerkunstens håndverk, teori, tradisjon samt dens funksjon i samtidens medieuttrykk. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg muntlig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Muntlig fortellerkunst er et praksisnært emne.
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.
Valgemnet igangsettes forutsatt at et tilstrekkelig antall studenter velger emnet og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter.
Recommended preliminary courses
For studenter i bachelorprogrammet:
Bestått DTV1000 Drama og teaterkommunikasjon og DTV2000 Dramaturgi eller tilsvarende.
Required preliminary courses
For studenter som tar emnet som enkeltemne:
Opptakskravet er generell studiekompetanse, samt et motivasjonsbrev som legges ved søknaden. Motivasjonsbrevet skal være på 400 - 500 ord. I motivasjonsbrevet gjør studenten rede for egen bakgrunn og hvordan de tenker seg bruk at fagområdet inn i sitt (framtidige) yrkesliv og hvorfor dette fagområdet egner seg for studenten. Motivasjonsbrevet vurderes på grunnlag av:
- Relevans - hvordan ser søkeren for seg bruk av emnet i sitt arbeidsliv
- Nødvendighet - hvorfor er det viktig for søkeren å ha dette emnet i sin portefølje
Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse. Søknad om opptak må da dokumentere generell studiekompetanse.
Learning outcomes
Kunnskap Studenten:
- kjenner til bruk av muntlig fortellerkunst i ulike kontekster
- har kunnskap om sjangertrekk og tradisjon og har oversikt over estetiske virkemidler
- kjenner til fagets egenart og muligheter i ulike medier
- har kunnskap om bruk av teknologi inn i fagområdet
- kjenner til internasjonalt forsknings - og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter Studenten:
- kan beherske relevante faglige verktøy som framføring, veiledning og organisering av muntlig fortellerkunst i ulike kontekster for ulike målgrupper
- kan inspirere barn, unge og voksne med ulike forutsetninger (interesser, kulturell bakgrunn osv) til å fortelle
- kan anvende relevant forskning
- kan dokumentere og evaluere eget kunstnerisk arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan ta i bruk ulike medier og teknologi i samspill med fortelling
Generell kompetanse Studenten:
- har innsikt i bruken av muntlig fortellerkunst som metode ut fra pedagogiske, etiske og estetiske kriterier
- kan planlegge og gjennomføre en prosess med henblikk på et kunstuttrykk
- kan formidle sentralt fagstoff med teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og digitalt
Content
Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i muntlig fortellerkunst.
Disse områdene er:
- praktisering av fortellerteknikk (12 studiepoeng)
- framføring (10 studiepoeng)
- teori (8 studiepoeng)
Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.
Teaching and learning methods
Undervisningen organiseres som samlinger hvor læringen er basert på at den foregår sammen med andre. Det forutsetter derfor at studenten i hovedsak er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Emnet er i stor grad prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet.
Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal kunne fortelle og legge til rette for fortellersituasjoner. Mellom samlingene vil det formidles digitalt undervisningsmateriale som studenten selv må ta ansvar for å følge opp.
Praksis
Emnet omfatter fortellerpraksis. Praksis er obligatorisk og gjennomføring av praksis er et arbeidskrav. Denne praksisen danner grunnlag for et utviklingsprosjekt som skal munne ut i en individuell fagartikkel. Fortellerpraksisen kan dreie seg om undersøkelser og utprøving i praksisfelt. Den må inneholde en kunstnerisk komponent og bør inneholde en digital komponent. Fortellerpraksis skal ha et omfang på om lag 10 timer. Forberedelse og planlegging kommer i tillegg. Studenten planlegger, gjennomfører og vurderer forløpet. Studentene må selv sørge for organisering av nødvendige avtaler og praktiske ordninger. Det oppfordres til å søke sammenhenger med et mangfoldig perspektiv.
Som grunnlag for utviklingsprosjektet skal det formuleres interesseområde og problemstilling. Det fokuseres på studentenes evne til å eksperimentere, reflektere, analysere og vurdere ut fra pedagogiske, etiske og estetiske overveielser.
Fortellerpraksisen i muntlig fortellerkunst 1 er egenpraksis, dvs uten øvingslærer.
Studentene må underordne seg de gjeldende lover, forskrifter, instrukser og lokale regler ved praksisstedet. Studentene har taushetsplikt på lik linje med praksisstedets ansatte, og avlegger taushetsløfte før de går ut i praksis.
Course requirements
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav
- planlegging, gjennomføring og presentasjon av fortellerpraksis, gjennomføres individuelt
- åtte uformelle fortellerstunder i nærmiljøet og én kort logg fra de åtte fortellerstundene presentert gjennom et digitalt medium.
- gjennomføre to fortellerstunder i en offentlig sammenheng
- utarbeide et skriftlig utkast til en fagartikkel som diskuterer erfaringer rundt praksis opp mot teori
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse. Herunder:
- fem fortellerforestillinger med profesjonelle fortellere
- ferdighetstrening i fortellerteknikk
- fortellerkvelder med gruppearbeid
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning og veiledning.
Assessment
Eksamen i emnet er todelt:
1. En skriftlig individuell fagartikkel
Fagartikkelen skal drøfte et emne innenfor faget som kandidaten finner relevant. I artikkelen skal studenten drøfte sin erfaring fra studiet opp mot teori. Fagartikkelen har en lengde på ca. 3000 ord.
Eksamen kan påklages.
Vurderingen teller 30 prosent av sluttkarakteren.
2. Individuell vurdering av studenten i en fortellerforestilling med etterfølgende muntlig høring
Det gis tre ukers forberedelsestid. Det kunstneriske uttrykket har en varighet på 20 minutter. Den muntlige høringen varer i 10 minutter.
Eksamen er definert som muntlig/praktisk eksamen og kan derfor ikke påklages. Vurderingen av det kunstneriske solouttrykket med muntlig høring teller 70 prosent av sluttkarakteren.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 skrives fordypningsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal fordypningsoppgaven, som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis fire ukers forberedelsestid.
Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Deleksamen 1) Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Deleksamen 2) Vurderes av intern og ekstern sensor.
Overlapping courses
Emnet er 100% faglig overlapp med emnet ZMF1 Muntlig fortelling og DTV3100 Fortellerkunst.