Programplaner og emneplaner - Student
DTV3200 Introduction to Theatre Directing Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i teaterregi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Drama and Theatre
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Regi er læren om regissørens arbeid i en teaterproduksjon. Sentralt i emnet står kunnskap og viten om alle de praktiske og kunstneriske valgmuligheter regissøren har, med særlig vekt på dramaturgiske og dramatiske virkemidler. Hovedvekten ligger på regissørens kunstneriske arbeid sett i lys av faglige, etiske, estetiske, historiske, kulturelle og politiske overveielser. Regi er en integrert del av et drama- og teateruttrykk. Emnet gir grunnlag for å arbeide med teater og instruksjon i pedagogiske sammenhenger.
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZREGI05 Regi. Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Required preliminary courses
Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon og DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- er i stand til å lede teaterproduksjoner i skole- og fritidssammenheng
- har innsikt i å utvikle helhetlig regikonsept for amatørteateroppsetninger
- har innsikt i skuespillerens tekniske prosess
- har kunnskap om teater som kunstform sett fra skuespillerens og instruktørens synsvinkel
- har kunnskap om dramatikk som sjanger, teaterorientert tekstanalyse og dramatiske strukturer
- har kunnskap om instruktøren som pedagog, instruktørens lederrolle, problemidentifisering og problemløsning
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve regi i forhold til teaterarbeid og instruksjon, både kunstnerisk og pedagogisk
- kan instruere og veilede barn, unge og voksne i teaterarbeidet
- kan integrere skuespillertekniske hjelpemidler i instruksjon og regiarbeid
- kan velge ut og integrere ulike teknikker i rolleidentifisering og rollekarakterisering
- kan utforme et regikonsept
- behersker bruk av elementer i en helhetlig forestilling
- kan foreta en vurdering av en helhetlig forestilling og gjøre bruk av visuelle og tekniske virkemidler
- behersker planlegging og innhenting av relevant materiale
- kan foreta en vurdering av egen innsats som iscenesetter og instruktør
- behersker skriftlige dokumentasjonsformer med analyse, drøfting og vurdering av prosess og produkt
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte forholdet mellom dramatisk form og innhold i en forestilling
- kjenner til teaterfornyeres teori
- kan vurdere et uttrykk individuelt eller i en gruppe
- kan utarbeide en dramaturgisk modell ut fra pedagogiske, etiske og estetiske kriterier
- har kunnskap om fremdriften fra produksjon til ferdig forestilling ved analyse
Content
Emnet/studiet består av tre hovedområder:
- Instruktørens arbeidsområde (12 studiepoeng).
- Teaterprosjekt (12 studiepoeng).
- Fagteori (6 studiepoeng).
Instruktørens arbeidsområde
Instruktørens arbeidsområde fokuserer på instruktørens ansvar for å skape kunstnerisk helhet i teaterforestillingen. Dette omfatter både teoretisk fordypning i og praktisk utprøving av kunnskaper og ferdigheter som en instruktør må beherske i en teaterprosess fram mot ferdig produksjon.
Teaterprosjekt
Teaterprosjekt fokuserer på prosjektrelatert arbeid med teater i skolen eller i det frivillige kulturliv. Instruktørens arbeid med teaterprosjektet vil som regel omfatte hele prosessen fra utvikling av et regikonsept fram til realisering av konseptet som ferdig forestilling i en gitt gruppe. Dette omfatter et utviklingsprosjekt som også er del av regipraksis.
Fagteori
Fagteori fokuserer på det teoretiske fundamentet som en instruktør i teaterprosesser trenger for å kunne utøve det praktiske håndverket. Dette området omfatter kunnskaper om skuespillerkunst og teorier om regi og teater generelt, med særlig vekt på teori og teatersyn til teaterfornyere i det 20. århundret.
Teaching and learning methods
Emnet er organisert som et deltidsstudium med undervisningen fordelt over ett studieår. Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor - at studentene er til stede og aktivt medvirkende i undervisning og gruppearbeid.
Emnet er sterkt prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk. Det legges vekt på at studentene prøver ut forskjellige teaterformer og metoder, samt foretar selvstendige valg i forhold til stoff, konsepsjon og aktører i sine ulike oppgaver.
En viktig del av emnet vil være å oppleve teateroppsetninger. Studentene skal overvære ulike forestillinger og reflektere rundt disse.
Det benyttes ulike arbeidsmåter. Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper. Forelesninger, demonstrasjonsundervisning og veiledning vil bli gitt etter behov.
Regipraksis inngår i studiet og er knyttet til instruktørens arbeidsområde og teaterprosjekt.
Her trener studentene på forskjellige instruksjonsoppgaver med medstudenter og gir vurderinger på eget og medstudenters arbeid. I forbindelse med ulike instruksjons- og regioppgaver skal studentene få veiledning av studiestedets lærere.
I teaterprosjektet anvender studentene de tilegnede kunnskaper og ferdigheter i regi på deltakerne i prosjektet. Teaterprosjektet forutsetter en produksjonsperiode som går over lengre tid - vanligvis benyttes to til tre måneder i vårsemesteret. I dette prosjektet skal grupper på to til tre studenter ha ansvar for å utvikle et regikonsept, samt lede realiseringen av konseptet fram til ferdig forestilling i en valgt drama- eller teatergruppe. Det kan være på skole, i skolefritidsordning, i fritidsklubb, i musikk- og kulturskole eller i en amatørteatergruppe.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Overvære minst fire teaterforestillinger og gi skriftlig rapport fra disse: gruppearbeid.
- To skriftlige oppgaver om regiarbeid i samhandling med medstudenter og andre skuespillere.
- Overvære vising av medstudents instruksjon av en monolog.
- Overvære visning av medstudents instruksjon av en scene.
- Ta i mot veiledninger ifm monolog og dialog.
- Ta imot to veiledninger i løpet av prosessen med teaterprosjekt.
De skriftlige arbeidskravene vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Om arbeidet er et fullgodt svar på oppgavens ordlyd.
- Om studentens kunnskaper er reflekterte og analytiske.
- Studentens evne til å reflektere omkring dramapedagogiske problemstillinger.
- Om studenten kan anvende sine dramapedagogiske kunnskaper.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:
- Deltakelse som skuespiller i én medstudents instruksjonsoppgave (monolog).
- Instruksjon av medstudent i dennes selvvalgte monolog.
- Instruksjon av to eksterne amatørskuespillere i selvvalgt dialog.
- Instruksjon fra selvvalgt scene i -Regipraksis-.
- Alle helgekurs med fordypning i disse emnene: «Metode for fysiske handlinger», «Teater for og med barn» og "Regipraksis»".
Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.
Assessment
Eksamen i emnet er todelt:
1. Vurdering av en forestilling i teaterprosjektet med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering
Vurderingen gjøres på grunnlag av estetiske, etiske og pedagogiske kriterier. Det teatrale formspråket, tilpasning til de aktuelle deltakere, stykkets innhold og ulike rammefaktorer skal være ivaretatt av studenten. Videre vurderes studentens refleksjoner og analyse av forestillingen, samt prosessen frem mot den endelige forestillingen.
Forestilling med muntlig høring teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
2. Utviklingsprosjekt - individuell
Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling og være knyttet til faget regi og aktuell teori.
Utviklingsprosjektet teller40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
***
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 2 skrives utviklingsprosjektet som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 forestilling i teaterprosjekt avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
1. Vurdering av en forestilling i teaterprosjektet med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering
Forestillingen vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
2. Utviklingsprosjekt - individuell
Forestillingen vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Admission requirements
Emnet kan også tas som enkeltemneopptak, dersom ledig plass.
Ved enkeltemneopptak er opptakskrav høgskole- og/eller universitetsutdanning i drama og teaterkommunikasjon tilsvarende 90 studiepoeng (eller tilsvarende utdanning på fagområdet), hvorav 30 studiepoeng må være et påbygningsstudium i dramaturgi (eller tilsvarende utdanning).
I tillegg må et skriftlig regikonsept godkjennes. Regikonseptet vedlegges søknaden. Dette skal ta utgangspunkt i et gitt manuskript. Søkerne rangeres på grunnlag av dramafaglig utdanning og/eller realkompetanse. Regikonseptet må være godkjent før endelig opptak til emnet.
Regikonseptet vurderes på grunnlag av
- den sceniske tenkning som ligger til grunn
- i hvilken grad konseptet lar seg gjennomføre
- i hvilken grad dramaturgiske kunnskaper er synliggjort
- i hvilken grad kandidaten viser evne til å reflektere over alle komponentene i en oppsetning