EPN-V2

DTV3000 Theatre in Education Course description

Course name in Norwegian
Teater i undervisning
Study programme
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet er en faglig fordypning, ved at ulike disipliner fra DT1000 Drama og teaterkommunikasjon og DT2000 Dramaturgi integreres og videreutvikles gjennom et større prosjekt.

Teater i undervisningen er en didaktisk teaterform. Det er et oppsøkende teater som henvender seg til barn og ungdom, og som skiller seg fra andre oppsøkende teatre ved at teaterformen har to målsettinger: å gi mottakerne en estetisk opplevelse samt pedagogisk bearbeiding av problemstillinger i teaterdelen.

Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT4B Drama og teaterkommunikasjon -Teater i undervisningen. Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Required preliminary courses

Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon og DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om TiU som aktiviserende teaterform
  • har kjennskap til ulike TiU-modeller
  • har kunnskap om dramapedagogiske teorier og metoder som er knyttet til TiU
  • har kunnskap om teaterformens historiske utvikling
  • kjenner til kritikk av teaterformen
  • har kunnskap om teaterformens flerkulturelle utviklingspotensial
  • har et kunnskapsmessig grunnlag til å fremstå med tilstrekkelig troverdighet som dramaturg, skuespiller og pedagog i TiU-sammenheng

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme og innøve teaterdelene
  • kan anvende dramaturgiske og skuespillermessige teknikker
  • kan utforme den dramapedagogiske bearbeiding
  • kan utprøve TiU-programmet - gjerne i flerkulturelle grupper
  • kan dokumentere og vurdere prosjektet
  • kan utforme mål i dramaprosjekt ut fra tema og målgruppe, og vurdere hvilke strategier som vil egne seg i arbeid med et lærestoff kan anvende ulike aktiviserende formidlingsformer
  • kan identifisere dramafagets/teaterets funksjon i forhold til barns og ungdoms behov
  • kan organisere og administrere TiU-grupper
  • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid

Generelle kompetanse

Studenten

  • kjenner til skole- og kulturpolitikk vedrørende drama og teater
  • har et kunnskapsmessig grunnlag for å gjøre etiske, estetiske og pedagogiske overveielser i forhold til målgruppe, form, ressurstilgang og andre rammefaktorer i planlegging av dramaforløp
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere TiU-prosjekter og kunne veilede elever som arbeider med slike
  • kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet TiU

Content

Emnet/studiet består av tre hovedområder:

  • TiU-prosjekt (18 studiepoeng).
  • Fagdidaktikk (6 studiepoeng).
  • Teori (6 studiepoeng).

Teaching and learning methods

Emnet organiseres omkring et tema eller interesseområde ut fra et aktuelt behov i skole og samfunn. Det praktiske arbeidet omfatter utforming og utvikling av det dramatiske uttrykket, teaterdelen og det dramapedagogiske opplegget.

Det benyttes ulike arbeidsmåter i studiet. Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops) og seminar, med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Studentene vil ha hovedansvaret for utvikling av eget TiU -program. Forelesninger og innlegg knyttes til teoristoffet. Det vil bli praktiske øvelser knyttet til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering i bruk av dramapedagogiske metoder.

Det teoretiske bygges opp dels ut fra gitt pensumstoff, dels ut fra selvvalgt pensum knyttet til valg av tema i prosjekt. Sammensetningen og omfanget av det selvvalgte pensum knyttet til prosjekt, vil derfor variere.

Praksis

Studiet omfatter dramapraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav.

Faglærer har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med studentene. Faglærer har ansvar for å skaffe praksiskontakter/steder i samarbeid med studentene.

I dramapraksis gjennomfører studentene TiU-programmet i gitte klasser/målgrupper. Aktuelle dramateknikker prøves ut i elevgrupper før programmet er utviklet og kan utprøves. Faglærer har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i dramapraksis.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Én skriftlig fremstilling av TiU-programmets regikonsept, manus samt analyse av den dramapedagogiske bearbeidelsen som vurderes av faglærer.
  • Én individuell, skriftlig TiU-oppgave. Studenten får en skriftlig tilbakemelding fra lærer.
  • Én ukentlig gruppelogg som leses og kommenteres av faglærer.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:

  • Deltakelse i tematisk forundersøkelse.
  • Utprøving av fire dramaforløp i ulike grupper.
  • Deltakelse i fire prøveforestillinger av eget TiU-program.
  • Tilstedeværelse på to av medstudenters prøveforestillinger.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Assessment

Eksamen i emnet er todelt:

1. Utviklingsoppgave om teaterformen TiU - individuell

Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling og være knyttet til teaterformen TiU og aktuell teori.

Utviklingsoppgaven teller 30prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Vurdering av TiU-program med etterfølgende muntlig gruppeeksamen

Vurderingen gjøres på grunnlag av programmets kunstneriske og pedagogiske kvaliteter og egnethet i forhold til gitt målgruppe. Videre vurderes gruppens refleksjoner og analyse av programmet samt gjennomføringen i gitt gruppe.

Vurderingen teller 70 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle deleksamenene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 skrives utviklingsoppgave etter valgt problemstilling/tema som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen i del 1gutviklingsoppgave om teaterformen TiU, skal oppgaven være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på bakgrunn av begrunnelsen for karakteren.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i 2 vurdering av TiU-program med etterfølgende muntlig gruppeeksamen, avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid. Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

1. Utviklingsoppgave om teaterformen TiU - individuell

Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

2. Vurdering av TiU-program med etterfølgende muntlig gruppeeksamen

TiU-programmet vurderes av intern og ekstern sensor.