EPN-V2

DTV2200 Puppet Theatre Course description

Course name in Norwegian
Figurteater
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    Figurteater er en kunstart der figurer og objekter får liv gjennom figurførerens/skuespillerens manipulering av og med dem. Figurteatret kan rendyrkes som egen kunstart eller integreres i vanlig teater og opptre i forskjellige blandingsformer.

    Studiet skal gi grunnlag for å tilrettelegge og spille figurteater for og med barn, unge og voksne, og tar sikte på å gi studentene en grunnleggende innføring i forskjellige sider av faget. Figurteater egner seg svært godt som et pedagogisk verktøy og som en uttrykksform i produksjonsarbeid. I tillegg til studenter i bachelorløpet er målgruppen for studiet skuespillere, teaterarbeidere, pedagoger, bibliotekarer og andre kulturarbeidere.

    Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

    Valgemnet igangsettes forutsatt at et tilstrekkelig antall studenter velger emnet og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter.

  • Recommended preliminary courses

    Det er ingen arbeidskrav i emnet.

    Det er ikke obligatorisk undervisning.

  • Required preliminary courses

    1.1 «Den samme ungen - ulike arenaer» (INTER 1100)

    I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår to seminardager, samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid.

    1.2 Sosialpedagogisk yrkespraksis

    Arbeidsmåtene i undervisningsdelen veksler mellom forelesninger og gruppearbeid i flere fag. Det er eget seminar i profesjonelle samtaler.

    Studentene må avgi en erklæring om at de er gjort kjent med ulike taushetspliktbestemmelser som gjelder personopplysninger de måtte bli kjent med gjennom utdanning og praksis.

    I praksisdelen skal studentene ut i relevant yrkespraksis. Læring i praksis under obligatorisk veiledning er sentralt i dette emnet. I forbindelse med praksis arrangeres det også seminarer med forelesninger/gruppearbeid.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om figurteatrets muligheter - kunstnerisk og didaktisk
    • har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater
    • kjenner til figurteatrets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet figurteater
    • har kunnskap om oppbygging av en forestilling
    • har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
    • har kunnskap om samspill mellom figur og skuespiller

    Ferdigheter

    Studenten

    • har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter
    • kan fremstille enkle figurer til scenisk bruk
    • kan fremstille enkle sceniske rom for figurteater
    • kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for figur og rom
    • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
    • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
    • kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere figurteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
    • kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet figurteater
  • Content

    Bacheloroppgaven forventes å inneholde:

    • Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling
    • Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger
    • Redegjørelse for faglitteratur, kildegrunnlag og avgrensninger
    • Drøfting av problemstillingen i lys av faglitteratur og teori
    • Kritisk refleksjon og etisk forståelse
    • Godt og forståelig språk
    • Bruk av gjeldende referansestil

    Følgende momenter vektlegges når bacheloroppgaven bedømmes:

    • På hvilken måte redegjøres for oppgavens tema, problemstilling og dens relevans for barnevernfeltet?
    • Hvordan redegjøres for valg av teoretiske tilnærminger, avgrensninger og kildekritikk?
    • Hvordan brukes teori, faglitteratur, praktisk erfaring/yrkeserfaring i oppgaven?
    • Hva slags helhetsinntrykk gir oppgaven?
    • På hvilken måte kommer kandidatens kritiske refleksjon og etiske forståelse til uttrykk?
    • Hvordan trer kandidatens egne stemme og selvstendighet fram?
    • Er oppgaven preget av godt og forståelig språk?
    • Er referansene i tekst og litteraturliste tilfredsstillende brukt?
  • Teaching and learning methods

    Emnet 1B avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke.

    En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt så sant kilder oppgis.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er todelt:

    1. Utviklingsoppgave - individuell

    Momenter som vektlegges i avsluttende vurdering om studenten viser tilfredsstillende kunnskaper om teaterformen figurteater og studentens evne til å drøfte metoder og problemstillinger i lys av aktuell teori.

    Oppgaven skal ha et omfang på 4500-5500 ord. Vurderingen av utviklingsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

    2. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

    En forestilling i gruppe av ca. 30 minutters varighet. Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering . Det gis fire ukers forberedelsestid.

    Vurderingen foretas på grunnlag av

    • estetiske og etiske kriterier
    • kunstneriske kvaliteter
    • egnethet i forhold til målgruppe

    Etter visningen skal gruppen reflektere over og analysere både prosess og produkt i samtale med intern og ekstern sensor. Gruppesamtalen går inn som en del av vurderingen.

    Praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av karakteren.

    Eksamensresultat kan ikke påklages.

    I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

    Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

    Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis fire ukers forberedelsestid.

    Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

  • Permitted exam materials and equipment

    I 3.5 skal studentene skrive en individuell oppgave som tematiserer sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og deres familier. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid fra studentens side. I bacheloroppgaven formulerer hver student en problemstilling med relevans for barnevernspedagogens fagområde. Målet er å sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.

  • Grading scale

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse

  • Examiners

    Det gis forelesninger som er relevante for arbeidet med bacheloroppgaven. Hver student vil få tilbud om tre veiledningsavtaler á 45 minutter fra en lærer eller annen kompetent veileder. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering.

    Krav til form

    Oppgaven skal være på 9000 ord +/- ti prosent. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden. Slike opplysninger og kandidatnummer vil blir gjort kjent for studentene senest en uke før innleveringsfrist. Tittelsiden skal også inneholde antall ord i oppgaven.

    Gjeldende referansestil skal brukes.

    I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra studiet og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder. Hver student legger opp 500 sider selvvalgt pensum med relevans for bacheloroppgaven.

    Ved innlevering av bacheloroppgaven leveres også et skjema med oversikt over selvvalgt pensum. Skjemaet skal være påført kandidatnummer, ikke navn.

  • Overlapping courses

    Ettersom det er bacheloroppgaven som er eksamensformen vil alle hjelpemidler være tillatt, så sant kilder oppgis.