EPN-V2

DTV2100 Acting with Masks Course description

Course name in Norwegian
Maskespill
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
  • Introduction

    The work and teaching methods in the course entail student-active work and teaching methods in addition to lectures.

  • Required preliminary courses

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    • Passed qualifying arithmetic problems in the form of multiple choice questions within a set time before the exam

    The student has up to three attempts to pass this requirement before the ordinary exam, and up to a further three attempts before a resit/rescheduled exam.

    If a student takes more than one academic year to take the exam after the required coursework is approved, the faculty can order the student to repeat previously approved compulsory coursework before the student can take the exam in the course.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om det særegne ved regi, instruksjon og spill i maskespill
    • kan velge masker ut i fra den kontekst de skal brukes i
    • har kunnskap til å videreutvikle ferdighetene i spill med ulike typer masker i ulike sammenhenger
    • har kunnskap om å utvikle et regikonsept for maskespill
    • har kunnskap om teoretiske og fagdidaktiske sider ved maskespill
    • har kunnskap om masker i teaterhistorisk, etnisk og kulturell sammenheng
    • har kunnskap om bruk av masker i en teaterproduksjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • har ferdigheter i spill, regi og instruksjon med ulike typer masker i ulike sammenhenger
    • kan lage masker som fungerer scenisk
    • kan utvikle dramaturgisk og visuell forståelse for maske og rom
    • kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk kunstnerisk arbeid
    • kan bruke ulike søkeverktøy for å finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
    • kan vurdere og henvise til fagstoff som kan belyse en problemstilling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har utviklet både kunstnerisk og pedagogisk ferdighet i å instruere og veilede barn, unge og voksne i arbeid med maskespill
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere maskeforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
    • kan diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god praksis
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet masketeater
  • Content

    Studiet inneholder følgende fire hovedområder:

    • Spill med masker.
    • Produksjon av masker.
    • Fagteori.
    • Fagdidaktikk.

    Spill med masker

    Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.

    Spill med masker består av

    • spill med ulike teatermasker
    • teatermaskers muligheter og begrensninger
    • valg av teatermasker
    • spillestil, form og regikonsept
    • rammebetingelsene for produksjon
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill

    Produksjon av masker

    Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.

    Produksjon av masker består av

    • gipsavstøpning
    • masketyper til ulike teaterformer
    • utradisjonelle materialer
    • teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
    • planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
    • tegning/skulptur

    Fagteori

    Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.

    Fagteori består av

    • masken i teaterhistorien
    • funksjoner og karaktertrekk
    • teatermasker i ulike kulturer
    • spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv

    Fagdidaktikk

    Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.

    Fagdidaktikk består av

    • teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
    • ulike strategier for instruksjon
    • lede og veilede maskespill
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
    • masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
    • analyse av praktisk arbeid
  • Teaching and learning methods

    Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk. En stor del av opplæringen vil bestå av praktisk arbeid med maskeproduksjon og spill. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere med masker som å oppleve og skape masketeater.

    Ulike masker krever ulik spillestil. Det vil legges til rette for kontinuerlig trening i spill med ulike typer masker.

    Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning i både å lage masker som er spillbare og å spille med ulike masker. Instruksjon av medstudenters maskespill er også en nødvendig arbeidsform.

    Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops) og seminar, med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering i bruk av ulike metoder med teatermasker.

    Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:

    • En maskevisning for barn.
    • Utvikle og presenterer én maskeforestilling under "Åpen dag" (om lag en måneds arbeid). Studenter som har dokumentert gyldig fravær under deler av dette gruppeprosjektet, gis anledning til å gjennomføre et individuelt prosjekt etter nærmere avtale med faglærer for å kunne melde seg opp til eksamen.
    • Minimum fire interne gruppevisninger.
    • Å se profesjonelle teaterforestillinger med bruk av masker.
    • Forelesninger med inviterte maskekunstnere.

    Studentene må selv besørge utgifter til bygging av masker.

    Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.

  • Assessment

    Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.

    Studenten har 3 forsøk på gjennomføring av eksamen. Dersom det etter den 3. eksamen er studenter som ikke har bestått, er det mulig å søke om et 4. og siste forsøk.

  • Grading scale

    Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.

  • Examiners

    1. Vurdering i læringsløpet - individuell

    Vurdering i læringsløpet gjøres av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

    2. Utviklingsoppgave - individuell

    Oppgaven vurderes av to sensorer.

    3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

    Praktisk utøvende eksamen vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.