EPN-V2

DTK6200 Digital tools and teaching design in adapted education Course description

Course name in Norwegian
Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring
Study programme
Digital tools and adapted education in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kunnskap felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • har utvidete kunnskaper om språkstrukturer i norsk tegnspråk
  • har kunnskap om språklig variasjon og ulike tekster innen norsk tegnspråk
  • har kjennskap til blandingsformer mellom norsk tegnspråk og norsk talespråk
  • har kunnskap om flerspråklighet hvor norsk tegnspråk inngår, der målet om funksjonell tospråklighet i opplæringen er sentralt
  • har kjennskap til tegnspråkets status og tegnspråkliges historie, kultur og identitet, også internasjonalt
  • har kunnskap om regelverk og gjeldende læreplaner og andre undervisningsrelaterte dokumenter knyttet til norsk tegnspråk i skolen
  • har kjennskap til vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver relevante for faget norsk tegnspråk

Ferdigheter

Ferdigheter felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • kan anvende språkstrukturer og et basalt tegnforråd i norsk tegnspråk for å kunne delta i samtaler og gjennomføre undervisning på basisnivå
  • kan avlese og forstå ulike tekster på tegnspråk, med språklig variasjon og blandingsformer
  • kan oversette enkle tekster fra norsk til norsk tegnspråk og fra norsk tegnspråk til norsk
  • kan beskrive og forklare særtrekk ved døves kultur, og se den i sammenheng med majoritetskulturen
  • kan gjøre rede for ulike syn på kommunikasjon og språk i opplæringen av hørselshemmete gjennom historien

Generell kompetanse

Generell kompetanse felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • kan sette tydelige mål for undervisningen og vurdere elevenes læringsutbytte
  • kan legge til rette for varierte læringsaktiviteter, også ved bruk av digitale ressurser, som formidler kunnskap om norsk tegnspråk som fremmer språklig samhandling og elevenes grunnleggende ferdigheter og faglige utvikling

Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 1-7

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i norsk tegnspråk på basisnivå, for elever på trinn 1-7

Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 5-10

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i norsk tegnspråk på basisnivå, for elever på trinn 5-10

Required preliminary courses

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
  • har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
  • har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
  • har kunnskaper om digital dømmekraft
  • kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • viser bred kunnskap om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
  • kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
  • kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljø som fremmer aktive læringsformer
  • kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digitale kilder
  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
  • har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
  • kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid

Learning outcomes

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av følgende to deler, som vektes likt (50/50):

  • En individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk. Varighet: om lag 105 minutter (90 minutters forberedelse i språklaboratorium + om lag 15 minutter møte med sensorene).
  • En individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10 prosent leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Muntlig eksamen gjennomføres på samme måte ved ny/utsatt eksamen som ved ordinær eksamen.

Ved ikke-bestått karakter på FoU-oppgaven, vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Content

  • Digitalt undervisningsdesign i tilpasset opplæring
  • Omvendt undervisning og undervisningsdesign
  • Utviklingsarbeid og evaluering av opplæring
  • Klasseledelse i et teknologirikt undervisningsrom
  • Universell utforming og tilgjengelighetsfunksjoner
  • Personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

Teaching and learning methods

Ingen hjelpemidler er tillatt til muntlig eksamen. Alle hjelpemidler er tillatt i arbeidet med FoU-oppgaven.

Course requirements

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Assessment

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor for FoU-oppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

I dette emnet arbeides det videre med språkstrukturer i norsk tegnspråk, og ulike tekster, blandingsformer og språklige variasjoner er en del av undervisningen. Studentens tegnforråd blir videreutviklet, samtidig som deres ferdigheter i avlesning, forståelse og produksjon øker. På studiet brukes varierte læringsaktiviteter og læringsressurser for å støtte opp under studentenes egen språkinnlæring og faglige bevissthet. Disse læringsaktivitetene gir studentene innsikt i hvordan planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i og på norsk tegnspråk, på et basisnivå. Dette knyttes opp mot hvordan en som lærer kan støtte opp under elevenes grunnleggende ferdigheter i faget, tospråklighet og faglige kompetanse.

Samtidig er arbeidet med FoU-oppgaven, som har et omfang på 7000 ord (+/- ti prosent), sentralt i emnet. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av en faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.

En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn, eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for arbeidet med FoU-oppgaven:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder.
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole.
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket.

Deler av denne undervisningen vil kunne skje i høstsemesteret, mens studenten har sitt hovedfokus på emnet Norsk tegnspråk 1.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.