Programplaner og emneplaner - Student
DTK6200 Digital tools and teaching design in adapted education Course description
- Course name in Norwegian
- Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet legger vekt på å anvende digitale verktøy innenfor eget utdanningsprogram og å utvikle læringsoppgaver og undervisningsopplegg for å imøtekomme elevenes ulike behov. Sentralt i dette emnet er tilrettelegging gjennom digitale verktøy som fremmer likeverdig opplæring og inkludering. I emnet skal studenten planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
-
Required preliminary courses
Det er krav om at DTK6100 er fullført og bestått for å kunne starte på DTK6200
-
Learning outcomes
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om formidling gjennom digital teknologi med lyd, bilde og video
- har kunnskap om tilgjengelighetsfunksjoner og universell utforming
- har kunnskap om undervisningsstrategier og opplæring som fremmer dybdelæring
- har kunnskap om personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og anvende multimodale læringsressurser til bruk i fag- og yrkesopplæringen
- kan planlegge, anvende og evaluere bruken av digitale verktøy i tilpasset opplæring
- kan utvikle undervisningsopplegg basert på omvendt undervisning og blandet læring
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge opplæringen for en mangfoldig elevgruppe ved bruk av digitale verktøy
- kan kritisk reflektere over opplæring og bruk av digitale verktøy i tilpasset opplæring
- kan anvende undervisningsprinsipper i produksjonen av multimodalt innhold og digital opplæring
-
Content
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain radiobiological effects at the molecular and cellular level
- can explain and discuss the effect of ionising radiation on normal tissue and tumour tissue
- can explain the biological aspects and radiobiology models that form the basis for the planning and delivery of radiotherapy
- can give an account of and discuss margin, target volume and organ at risk definitions
- can describe and discuss treatment principles and techniques in radiotherapy
- can explain criteria and tools for assessing dose distribution
- can interpret and assess the dose distribution for different treatment plans
- can give an account of and assess recommendations and guidelines relating to treatment planning
- can explain quality control, procedures and documentation of planning and treatment
Skills
The student
- can use knowledge of topographic anatomy and different image modalities in treatment planning and quality assurance
- can justify the choice of fixation method, patient position and treatment technique
- can analyse and critically assess volumes and margins in radiotherapy
- has practical skills in treatment planning (forward and inverse), assessment of dose distribution and the need for adaption during radiotherapy
- can analyse and critically assess different choices and considerations made during the planning phase to assess the treatment plan based on given assessment criteria
- can assess the biological effects of radiotherapy on tumours, organ at risk and normal tissue, and justify the choice of fractionation pattern
- can perform and evaluate checks of radiotherapy equipment and planned treatment
General competence
The student
- can discuss and analyse problems relating to radiobiology and treatment planning in radiotherapy
- can apply knowledge of and skills in science, radiobiology and oncology to issues relating to treatment programmes and planning
- can justify choices and assessments made in connection with the quality assurance of radiotherapy
- can demonstrate insight into and identify ethical issues in connection with treatment planning in radiotherapy
- can analyse and critically assess quality assurance, non-conformities and handling of non-conformities in radiotherapy
-
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%.
- Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
- Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
-
Assessment
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%
Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
-
Grading scale
The course focuses on radiobiology and radiation effects on tumours/normal tissue as the basis for treatment planning in radiotherapy. The course includes margins and uncertainties, imaging, dose planning and assessment of dose distribution, as well as quality assurance of the planned radiotherapy.
-
Examiners
Students must have passed the course STRÅL6020 before they can take the exam in STRÅL6110.