EPN-V2

DTK6200 Digital tools and teaching design in adapted education Course description

Course name in Norwegian
Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring
Study programme
Digital tools and adapted education in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Bittfysiologi er læren om den funksjonelle anatomien og fysiologien til tyggemusklene, bittet og kjeveleddene (tyggeapparatet). Emnet fokuserer på okklusjons- og artikulasjonsteori og betydningen av å opprettholde eller gjenopprette riktig bitt og bitthøyde. Generell bittfysiologi og patologi i munnhulen er en vesentlig del av emnet. En viktig del er også forståelse for diagnostikk og behandling av funksjonsrelaterte lidelser i tyggeapparatet ved hjelp av tanntekniske produkter.

Studenten vil opparbeide kunnskap og ferdigheter i design av enkle stabiliseringsskinner ved hjelp av digitale eller konvensjonelle framstillingsprosesser, samt kunnskap om blekeskinner og mulige konsekvenser ved bruk av disse. Grunnleggende prosedyrer innen avtrykkstagning, hygiene og journalføring inngår i emnet.

Fordeling av studiepoeng: Teori 4 og ferdighetstrening 1.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare faktorer som bidrar til patologi i munnhulen
  • kan beskrive mekanismer og følgeskader for sykdommene karies, gingivitt og periodontitt
  • kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
  • gjøre rede for relevante prosedyrer for hygiene og avtrykkstakning av en pasient
  • kjenner til bittskinner som beskyttelse/behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer
  • kjenner til bruksområder og mulige konsekvenser ved bruk av blekeskinner

Ferdigheter

Studenten kan

  • framstille en fleksibel skinne
  • under veiledning ta enkle avtrykk av pasient delegert fra tannlege
  • utføre lovpålagt journalføring og sikker fillagring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over ulike syn på tannhelse i forhold til ulike aldersgrupper og kultur
  • delta i tverrfaglig meningsutveksling relatert til valg av skinneterapi i et gitt kasus

Content

  • Digitalt undervisningsdesign i tilpasset opplæring
  • Omvendt undervisning og undervisningsdesign
  • Utviklingsarbeid og evaluering av opplæring
  • Klasseledelse i et teknologirikt undervisningsrom
  • Universell utforming og tilgjengelighetsfunksjoner
  • Personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i demonstrasjonsforelesninger på laboratoriet
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstreninger, seminarer og timeplanfestet gruppearbeid

Course requirements

Individuell hjemmeeksamen over to dager. Enten skriftlig oppgave på 1000 ord (+/- 10 posent), eller en film/video, podcast, inntil 10 minutter.

Assessment

Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

5 studiepoeng overlapp med TANN1100 Tannmorfologi og biologi

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.