EPN-V2

DTK6200 Digital tools and teaching design in adapted education Course description

Course name in Norwegian
Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring
Study programme
Digital tools and adapted education in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Required preliminary courses

Se programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om formidling gjennom digital teknologi med lyd, bilde og video
  • har kunnskap om tilgjengelighetsfunksjoner og universell utforming
  • har kunnskap om undervisningsstrategier og opplæring som fremmer dybdelæring
  • har kunnskap om personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og anvende multimodale læringsressurser til bruk i fag- og yrkesopplæringen
  • kan planlegge, anvende og evaluere bruken av digitale verktøy i tilpasset opplæring
  • kan utvikle undervisningsopplegg basert på omvendt undervisning og blandet læring
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge opplæringen for en mangfoldig elevgruppe ved bruk av digitale verktøy
  • kan kritisk reflektere over opplæring og bruk av digitale verktøy i tilpasset opplæring
  • kan anvende undervisningsprinsipper i produksjonen av multimodalt innhold og digital opplæring

Content

  • Digitalt undervisningsdesign i tilpasset opplæring
  • Omvendt undervisning og undervisningsdesign
  • Utviklingsarbeid og evaluering av opplæring
  • Klasseledelse i et teknologirikt undervisningsrom
  • Universell utforming og tilgjengelighetsfunksjoner
  • Personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%.
  2. Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
  3. Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Assessment

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%

Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.