EPN-V2

DTK6100 Digital competence in vocational studies and professions Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesfag
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler den profesjonsfaglige digitale kompetansen til yrkesfaglærere og i profesjonsfellesskapet. Studenten skal i dette emnet kartlegge og vurdere arbeidsplassens bruk og integrasjon av IKT i tilpasset opplæring. Emnet fokuserer på læreplananalyse, yrkesrelevant opplæring, grunnleggende ferdigheter, samt vurdering for og av læring ved bruk av digitale verktøy og teknologi.

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten

    • har kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse
    • har kunnskap om ulike digitale lære og hjelpemidler til bruk i opplæringen
    • har kunnskap om bruk av digital teknologi i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring i sentrale yrkesoppgaver i eget utdanningsprogram

    Ferdigheter Studenten

    • kan analysere bruk av IKT i opplæringen og bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
    • kan vurdere elevenes faglige ferdigheter for å kunne tilrettelegge for en mangfoldig elevgruppe
    • kan anvende digital teknologi i vurdering for og av læring

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan evaluere og vurdere egen og avdelingens opplæring og bruk av teknologi
    • kan analysere læreplaner og digital kompetanse i utdanningsprogrammet
    • kan bruke teknologi til samhandling og læring og tilrettelegge for digital opplæring i yrkesfaget
    • kan anvende digital teknologi på en etisk forsvarlig måte
  • Content

    • Digital praksis i skolen
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse
    • Teknologi og grunnleggende ferdigheter i yrkesfagene
    • Digital vurdering for og av læring
    • Endring og utviklingskompetanse
    • Aktuelle digitale verktøy
    • Tilpasset opplæring og spesialundervisning i yrkesfaglig opplæring

    Analyse av aktuelle læreplaner, relatert til digital teknologi

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Refleksjonsoppgave knyttet til opplæring og digital teknologi i yrkesfag. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 3-5 minutter.
    2. Refleksjonsoppgave knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
    3. Utvikling av vurderingspraksis eller opplæring med digital teknologi. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig akademisk refleksjonsnotat 1500 ord (+/- 10%).

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell semesteroppgave som leveres i form av en multimodal presentasjon på 8-10 minutter. I presentasjonen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori.

    Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.