EPN-V2

DT3900 Bachelor Project Course description

Course name in Norwegian
Bachelorprosjekt
Study programme
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Bachelorprosjektet i Drama- og teaterkommunikasjon inneholder to komponenter (30 stp):

Komponent 1. Et av studentens valgemner og/eller et tydelig dramapedagogisk eller teaterfaglig prosjekt

Komponent 2. Praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving

Utdypning komponent 1 av Bachelorprosjektet:

Bachelorprosjektet er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama- og teaterkommunikasjon (dramaturgi, figurteater, maskespill, muntlig fortellerkunst, bevegelsesteater eller regi). I bachelorprosjektet komponent 1 skal studenten gjennomføre en praksis som kan være en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid. Her vektlegges det å fokusere på samfunnsrelevansen og samfunnsoppdraget. Praksisen skal ta utgangspunkt i en valgt forskningsmetode.

Utdypning komponent 2 av Bachelorprosjektet:

I bachelorprosjektet del 2 skal studentene utforske videre et tema knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Gjennom arbeidet med Bachelorprosjektet del 2 skal studentene utvikle evnen til å anvende praksis i felten, akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Skriftliggjøringen vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer.

I bachelorprosjektet skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.

Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.

Required preliminary courses

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021. Redaksjonelle endringer lagt inn 7. mars 2023.

Emnet skal kvalifisere studentene til å drive undervisning utendørs gjennom friluftsliv, uteskole og i aktiviteter i nærmiljøet. Gjennom emnet vil studentene få mulighet til å oppleve og utforske undervisning i samhandling i og med naturen på en trygg måte. I et samarbeid med Emne 3 Tverrfaglige temaer i skolen, som går samme vårsemester,skal studentene få økt refleksjonsevne rundt spørsmål om bærekraftig utvikling og naturen som verdi og ressurs i friluftsliv, naturferdsel og uteskole.

Learning outcomes

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om orientering, førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
  • har kunnskap om et bredt utvalg av lek, tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter
  • har kunnskap om friluftsliv og uteskole som pedagogisk arbeidsmåte i skolen
  • har kunnskap om friluftsliv som kulturelt fenomen og naturen som en arena for rekreasjon
  • har kunnskap om hvordan friluftsliv kan knyttes til bærekraft og naturvern

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og bruke grunnleggende friluftslivsferdigheter i ulike naturmiljø med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag med tanke på undervisning på hele utdanningsløpet, trinn 1-13
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike naturmiljø til ulike årstider for en mangfoldig elevgruppe
  • kan gjennomføre livreddende førstehjelp og ivareta elevers sikkerhet i ulike praktisk-metodiske aktiviteter utendørs
  • kan gjennomføre undervisning i svømming og livredning utendørs

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv og sikkerhet
  • kan vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på medstudenters arbeid med praktisk-metodiske aktiviteter ute

Course requirements

Målgruppe

Målgruppe for studiet er personer som arbeider med veiledning for og verdsetting av realkompetanse i ulike sammenhenger som grunnskole, fag- og yrkesopplæring, voksenopplæring, fagskole, universitets- og høgskolesektoren, arbeidslivet, karrieresentre og arbeidsformidling.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av 180 studiepoeng omfang og minst ett års relevant yrkespraksis innen fagområder hvor det er relevant med realkompetansevurdering.

Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering. Kompetansen som vurderes er dokumentert utdanning samt erfaring med opplæring i og vurdering av arbeidslivs- og organisasjonskompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse må oppfylle følgende krav for å være kvalifisert realkompetansesøker:

  1. Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og må dokumentere ett av følgende punkter
  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

2. Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid.

3. Søker må i tillegg også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene. Yrkespraksis og utdanning under dette punkt kommer i tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1.

Søkere som har generell studiekompetanse må i tillegg ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.

Assessment

  • Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
  • Det juridiske grunnlaget - rammene for realkompetansevurdering
  • Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
  • Analyse av læreplaner/studieplaner
  • Likeverdig kompetanse
  • Skjønnsutøvelse
  • Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
  • Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse

Permitted exam materials and equipment

Individuell eksamen som består av følgende deleksamener:

  • Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen med varighet på 15 minutter.
  • Deleksamen 2: Individuell skriftlig tekst. Omfang 2000 ord, pluss/minus 10%.

Det gis en samlet karakter i emnet hvor Ddeleksamen 1 og deleksamen 2 vektes 50/50.

Begge deleksamener må bestås for å få emnet M1KP1400 bestått.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er kun den/de deleksamenen(e) som ikke får bestått karakter som må tas på nytt. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide den enkelte deleksamen.

Grading scale

Alle hjelpemidler tillatt.

Examiners

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Course contact person

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.