EPN-V2

DT3900 Bachelor Project Course description

Course name in Norwegian
Bachelorprosjekt
Study programme
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Bachelorfordypning i drama og teaterkommunikasjon er et todelt studium (30 stp.):

  • Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i et valgemne /en fordypning man har tatt.
  • Bacheloroppgave med forskningsmetode og oppgaveskriving.

Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.

Required preliminary courses

Bestått 150 studiepoeng fra emner i programmet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om drama/teaterfaglig arbeid i en didaktisk og samfunnsmessig kontekst
  • har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og kreative skapende prosesser
  • har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi sett i forhold til studieretningsvalget
  • har kunnskap om forskningsdesign til bacheloroppgaven
  • har kunnskap om balansen mellom praksis og teori i utforskningen av et estetisk- og didaktisk felt

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle selvstendige konsepter for drama/teaterarbeid og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst sett i forhold til studieretningsvalget
  • har ferdighet i å planlegge, gjennomføre og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
  • kan analysere data og velge ut relevant teori
  • kan benytte seg av forskningsmetoder, gjøre metodiske valg og refleksjoner i en undersøkelse av et interesseområde innen studieretningsvalget
  • kan strukturere og ferdigstille en bacheloroppgave der formulert problemstilling er besvart

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med andre og vise etisk bevissthet i drama og teaterkommunikasjon
  • har generell dramaturgisk kompetanse i en didaktisk og samfunnsmessig kontekst
  • har innsikt i ulike formidlingsformer
  • kan arbeide selvstendig og behersker uttrykksformens utfordring
  • kan reflektere over og redegjøre for egen utvikling
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagfeltet

Content

Forskningsmetode og oppgaveskriving

Bacheloroppgaven er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama og teaterkommunikasjon (figurteater, maskespill, fortellerkunst eller regi). Sentralt står forskningsmetodisk teori i en estetisk og didaktisk kontekst. Gjennom arbeidet med Bacheloroppgaven skal studentene utvikle evnen til akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Dette vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer i akademisk skriving. Studentene vil bli kjent med metoder som: «Den reflekterte praktiker», Case study , aksjonsforskning og Art-based-research.

Bacheloroppgaven

I bacheloroppgaven må studentene utforske en problemstilling knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Bacheloroppgaven skal baseres på egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et formidlingsperspektiv. I bacheloroppgaven analyseres eget praktisk estetisk arbeid. Oppgaven har et omfang på maks 30 sider. I bacheloroppgaven skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.

Teaching and learning methods

Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

I bacheloroppgaven skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et formidlings perspektiv knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • Et muntlig framlegg av problemstilling og forskningsdesign.
  • Formidle utprøving av en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et seminar for medstudenter og faglærer.

Assessment

Eksamen i emnet er todelt:

  1. Individuell bacheloroppgave: på maks 30 sider (teller 60 prosent av endelig bestått karakter).
  2. Kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid.

Studentene skal vise egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid på en valgt arena for en spesifikk målgruppe (teller 40 prosent av endelig bestått karakter).

Eksamensresultat i del 1 kan påklages. Eksamensresultat i del 2 kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke kan avlegge eksamen eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet.

Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Studentene er selv ansvarlige for å ta kontakt med administrasjonen.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

Begge eksamensdeler skal vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.