EPN-V2

DT2000 Dramaturgy Course description

Course name in Norwegian
Dramaturgi
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Dramaturgy is for those who want to immerse themselves in the various processes and forms of expression in theatre.

    Dramaturgy is the tool of theatre.

    Dramaturgy is a full-time daytime study.

    Dramaturgy aims to further develop the students’ professionalism in relation to drama and theatre pedagogy.

    Applicants may be able to take this course as an individual course if there are vacant places.

    The programme comprises the following two main areas, dramaturgy and subject didactics.

  • Required preliminary courses

    I emnet «Psykososiale vansker» vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Studentene skal få kunnskap om teoretiske perspektiver for å forstå utvikling, forebygging og avhjelping av ulike psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv. Emnet skal belyse hvordan ulike utfordringer kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student:

    • has knowledge of dramaturgical text analysis in a historical and contemporary perspective
    • has knowledge of forms of communication and dramaturgical tools in scenic expressions
    • has knowledge of central theories, models and methods within dramaturgy in a production perspective
    • is familiar with research methods and has knowledge of ethics in the field of dramaturgy

    Skills

    The student:

    • can analyze, elucidate and evaluate different aspects in the field of theatre
    • can master practical work with dramaturgy and scenic instruments
    • can shape, prepare and apply a directing concept
    • can analyze, design, and evaluate dramaturgical concepts
    • can reflect on his/her own dramaturgical competence
    • can evaluate themselves as dramaturge in staging and group processes
    • has insight into different forms of dissemination and ethical issues

    General competence

    The student:

    • can reflect on and communicate knowledge about distinctive nature and directions
    • can recognize and master idioms and experiment with artistic expression
    • can plan and carry out projects over time based on various dramatic texts in accordance with ethical requirements and guidelines
    • can apply knowledge of forms of communication and dramaturgical tools in scenic expressions
    • can apply his/her dramaturgical expertise and make reasoned artistic choices
    • can contribute to nuanced views and experiences together with others in group processes and in scenic work
    • can make choices of drama and theme and apply this in meeting with different target groups
    • can apply central theories, models and methods within dramaturgy in a production perspective
  • Teaching and learning methods

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker i skolen
    • har oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
    • har inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og skolens læringsmiljø

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier i skolen for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå i skolen
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
    • kan kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse i skolen
    • kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
    • kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser i skolen, alene og som deltaker i en gruppe
  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

  • Assessment

    Grades are awarded on the basis of pass or fail.

  • Permitted exam materials and equipment

    One internal examiner

  • Grading scale

    This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 credits) or equivalent qualification.

    The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

  • Examiners

    1. Development assignment - individual​

    Two examiners. External examiner is used frequently.

    2. Practical exam - Group

    Two examiners. External examiner is used frequently.

  • Target group and admission

    Emnet består av følgende hovedtemaer:

    • teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
    • observasjon og kartlegging på individ- og systemnivå i skolen
    • etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
  • Course contact person

    Anne Bryhn

  • Overlapping courses

    There is a 100% overlap with the course ZDT3 Drama and Theatre Communication - dramaturgy.