Programplaner og emneplaner - Student
DT2000 Dramaturgy Course description
- Course name in Norwegian
- Dramaturgi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Drama and Theatre
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dramaturgi tar sikte på å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet i drama- og teaterfaget.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Recommended preliminary courses
After completion of the course of study, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has developed knowledge about
- outdoor activities and environmental ethics in different aspects of pedagogical work
- physical literacy
- motor development and learning
- different approaches to outdoor didactics
- sustainable development
- food-literacy
Skills
The student has developed
- basic skills in friluftsliv
- practical skills in (working with different approaches to) outdoor didactics
- skills in working with play and bodily movement in different environments
General competence
The student has developed
- consciousness and reflections on education and child welfare - values and practices in in a Nordic and comparative perspective
- competencies to analyze and communicate gender-related professional issues related to outdoor education
- knowledge about cultural and comparative pedagogical approaches in different educational programs
Required preliminary courses
Se anbefalte forkunnskaper.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dramaturgisk tekstanalyse
- har kunnskap om sceniske og dramaturgiske virkemidler i praktisk arbeid med drama og teater
- har kunnskap om dramaturgiske teorier og modeller
Ferdigheter
Studenten
- kan vise kvalifisert vurderingsevne som dramaturg og drama- og teaterpedagog
- kan analysere og belyse forskjellige aspekter i ulike teaterforestillinger
- har ferdigheter i praktisk arbeid med dramaturgi og sceniske virkemidler og kan utarbeide og anvende et regikonsept
- kan anvende sin dramaturgiske kompetanse i dramapedagogiske forløp
Generelle kompetanse
Studenten
- har innsikt i ulike aktiviserende formidlingsformer
- kan anvende ulike dramatiske tekster fra forskjellige land, for slik å fordype seg i ulike kulturer
- kan foreta valg av dramatikk og tema i forhold til barns og ungdoms aktuelle behov
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor feltet
Content
Studiet består av følgende to hovedområder:
- Dramaturgi (24 studiepoeng).
- Fagdidaktikk (6 studiepoeng).
Teaching and learning methods
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av praktiske verksteder med drøfting og utprøving av ideer med tilhørende seminarer og forelesninger. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet i sine grupper.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Ett gruppearbeid med utgangspunkt i en enakter.
- Utarbeiding av to dramaturgiske analyser av to gitte stykker.
- Utarbeiding av to regikonsepter.
- Utarbeiding og visning av to sceniske presentasjoner.
- En teoretisk gruppeoppgave som reflekterer én eller flere dramaturgiske problemstillinger.
- En innlevering av disposisjon, forslag til problemstilling, teori og metode for utviklingsoppgaven.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:
- Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
- To sceniske gruppepresentasjoner av dramaturgisk analyse og regikonsept.
- Seks gruppearbeid med praktiske og teoretiske oppgaver.
- Overvære et gitt antall teaterforestillinger.
Assessment
Eksamen i emnet er todelt:
1. Utviklingsoppgave- individuell
Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling være knyttet til dramaturgi og aktuell teori. Oppgaven skal være mellom 4500-5500 ord.
Vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Vurderingen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
2. Praktisk eksamen - gruppe
Det gis to ukers forberedelsestid. Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:
- Konseptets praktiske og visuelle virkning på scenen.
- Kandidatenes praktiske og teoretiske dramaturgiske kunnskapsnivå.
- I hvilken grad de dramaturgiske valgene blir faglig begrunnet.
Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i deleksamen 1 utviklingsprosjekt, gjøres dette som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsprosjektet som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid. Studentene er selv ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
Permitted exam materials and equipment
1. Utviklingsoppgave - individuell: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
No prerequisites.
Overlapping courses
The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at either HiOA, the University of Agder or equivalent courses at other universities/university colleges in Norway or abroad.