Programplaner og emneplaner - Student
DOK6300 Archives in society Course description
- Course name in Norwegian
- Arkiv i samfunnet
- Study programme
-
Archives in societyOne Year Programme in Records Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling, samt på hvordan relasjonen mellom arkivinstitusjoner og samfunn endres.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god kunnskap om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
- god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
- kunnskap om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
- kunnskap om forskjeller og likheter mellom arkivinstitusjoner og andre ABM-institusjoner (arkiv, bibliotek og museum)
- god forståelse av arkivinstitusjonenes publikumstjenester
- grunnleggende kunnskap om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
Ferdigheter
- redegjøre for oppgavene til ulike aktører i arkivsektoren i Norge
- gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings- og kassasjonsvurdering av et arkiv
- reflektere om utfordringer ved arkivbeskrivelse
- gjøre rede for fagetiske utfordringer knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
- analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
- diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling
Generell kompetanse
- innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
- formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for yrkesutøvelsen
Ferdighet
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan vurdere, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte relevant innhold innenfor bygg- og anleggsteknikk tilpasset ungdomstrinnet.
- kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 3 sider om et oppgitt tema. Formålet med arbeidskravet er å legge til rette for tilbakemelding fra faglærer innen et faglig tema som ikke behandles i undervisningen.
- Arbeidskrav 2: En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst med et omfang på 3 sider om et oppgitt tema. Formålet med arbeidskravet er å øve opp evnen til å formidle arkivfaglig kunnskap i ulike sammenhenger.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av emneansvarlig.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 7 sider (+/-10 %). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Individuell praktisk - muntlig.
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved odrinær eksamen
- Ved ikke bestått eksamen må kandidaten opp til ny praktisk-muntlig eksamen
Examiners
Alle hjelpemidler tillatt.
Course contact person
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.