EPN-V2

DOK6200 Digital records management and -preservation Course description

Course name in Norwegian
Digital arkivdanning og -bevaring
Study programme
Digital records management and -preservation
One Year Programme in Records Management
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning og arkivbevaring. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og elektronisk arkivdanning med spesiell vekt på Noark-standarden. Det legger vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under arkivdanning. Det skal synliggjøre relevante aspekter ved overgangen fra arkivdanning til bevaring, særlig bruk og videreutvikling av XML i arkivsammenheng.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • god forståelse for arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst
  • grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering
  • god kunnskap om oppbygging og funksjoner i Noark 5
  • grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver

Ferdigheter

  • anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
  • strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
  • analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

  • formidle faglig kunnskap om rollen databasen har i dokumentasjonsforvaltning
  • delta i diskusjoner om livsløptilnærming til elektronisk arkivering
  • bruke relevant verktøy for å støtte opp under virksomhetens bevaringsbehov

Teaching and learning methods

Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det blir lagt særlig vekt på å arbeide praktisk-metodisk og å knytte sammen undervisningen på campus med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.

Studentene vil få innføring i grunnleggende ballferdigheter gjennom ulike lagspill-aktiviteter. Det vil også være fokus på hvordan tilrettelegge undervisningen i ulike ballspill ved bruk av ulike pedagogiske modeller.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dannelse som overordnet didaktisk begrep
  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
  • har grunnleggende kunnskap om klasseledelse
  • har kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
  • har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller og undervisningsprinsipper som er sentrale for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om et bredt utvalg av lagaktiviteter, inne og ute
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplaner for å planlegge undervisning
  • kan gjøre begrunnede didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
  • kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag gi læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lagaktiviteter
  • kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen lagaktiviteter
  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg lagidretter/-aktiviteter? inne og ute

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv som kroppsøvingslærer
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon

Assessment

Undervisningen vil i stor grad søke å integrere den teoribaserte undervisningen inn i de praktiske aktivitetene. I tillegg vil det tilstrebes å benytte studentaktive arbeidsformer i form av seminarer, ulike diskusjonsforum og praktisk undervisning.

Permitted exam materials and equipment

Hjemmeoppgave: Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge en undervisningsøkt i ballspill, begrunne og reflektere over didaktiske valg. Omfang på oppgaven er 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen, men kan leveres individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Intern og ekstern sensor.

Course contact person

Thomas Sødring