Programplaner og emneplaner - Student
DOK6200 Digital records management and -preservation Course description
- Course name in Norwegian
- Digital arkivdanning og -bevaring
- Study programme
-
Digital records management and -preservationOne Year Programme in Records Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning og arkivbevaring. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og elektronisk arkivdanning med spesiell vekt på Noark-standarden. Det legger vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under arkivdanning. Det skal synliggjøre relevante aspekter ved overgangen fra arkivdanning til bevaring, særlig bruk og videreutvikling av XML i arkivsammenheng.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god forståelse for arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst
- grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering
- god kunnskap om oppbygging og funksjoner i Noark 5
- grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver
Ferdigheter
- anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
- strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
- analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
Generell kompetanse
- formidle faglig kunnskap om rollen databasen har i dokumentasjonsforvaltning
- delta i diskusjoner om livsløptilnærming til elektronisk arkivering
- bruke relevant verktøy for å støtte opp under virksomhetens bevaringsbehov
Teaching and learning methods
Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det blir lagt særlig vekt på å arbeide praktisk-metodisk og å knytte sammen undervisningen på campus med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.
Studentene vil få innføring i grunnleggende ballferdigheter gjennom ulike lagspill-aktiviteter. Det vil også være fokus på hvordan tilrettelegge undervisningen i ulike ballspill ved bruk av ulike pedagogiske modeller.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dannelse som overordnet didaktisk begrep
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
- har grunnleggende kunnskap om klasseledelse
- har kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
- har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller og undervisningsprinsipper som er sentrale for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om et bredt utvalg av lagaktiviteter, inne og ute
- kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplaner for å planlegge undervisning
- kan gjøre begrunnede didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
- kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lagaktiviteter
- kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen lagaktiviteter
- har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg lagidretter/-aktiviteter? inne og ute
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv som kroppsøvingslærer
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
Assessment
Undervisningen vil i stor grad søke å integrere den teoribaserte undervisningen inn i de praktiske aktivitetene. I tillegg vil det tilstrebes å benytte studentaktive arbeidsformer i form av seminarer, ulike diskusjonsforum og praktisk undervisning.
Permitted exam materials and equipment
Hjemmeoppgave: Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge en undervisningsøkt i ballspill, begrunne og reflektere over didaktiske valg. Omfang på oppgaven er 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen, men kan leveres individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Intern og ekstern sensor.
Course contact person
Thomas Sødring