Programplaner og emneplaner - Student
DOK6200 Digital records management and -preservation Course description
- Course name in Norwegian
- Digital arkivdanning og -bevaring
- Study programme
-
Digital records management and -preservationOne Year Programme in Records Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en helhetlig forståelse av elektronisk arkivdanning og arkivbevaring. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og elektronisk arkivdanning med spesiell vekt på Noark-standarden. Det legger vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under arkivdanning. Det skal synliggjøre relevante aspekter ved overgangen fra arkivdanning til bevaring, særlig bruk og videreutvikling av XML i arkivsammenheng.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god forståelse for arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst
- grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering
- god kunnskap om oppbygging og funksjoner i Noark 5
- grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver
Ferdigheter
- anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
- strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
- analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
Generell kompetanse
- formidle faglig kunnskap om rollen databasen har i dokumentasjonsforvaltning
- delta i diskusjoner om livsløptilnærming til elektronisk arkivering
- bruke relevant verktøy for å støtte opp under virksomhetens bevaringsbehov
Teaching and learning methods
Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Bacheloroppgave over et faglig relevant emne, hvor vitenskapsteori og forskningsmetode står sentralt. Eksamensformen skal gi rom for at studenten kan bruke erfaringer fra praksisstudier.
Studiepoeng fra rammeplan er:
- Hovedemne 1 - 7 stp.
- Hovedemne 2 - 4 stp.
- Hovedemne 3 - 1 stp.
- Hovedemne 4 - 3 stp.
Permitted exam materials and equipment
Opptak til studiet.
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
- har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde
Ferdigheter
Studenten
- kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
- kan gjennomføre systematisk litteratursøk
- kan avklare begrep, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan presentere fagstoffet på en selvstendig, logisk og systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved løsning eller belysning av valgte fordypningstema
- kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis
Examiners
Forelesninger, seminarer, veiledning, og selvstudier.