Programplaner og emneplaner - Student
DOK6100 Administrative and records management law Course description
- Course name in Norwegian
- Forvaltnings- og arkivrett
- Study programme
-
Administrative and records management lawOne Year Programme in Records Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en grunnleggende innføring i de rettsområdene som er mest nærliggende for arkivprofesjonen.
Required preliminary courses
Emnet skal introdusere studentene for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå, for vitenskapsteori og for ulike forskningstilnærminger i fagfeltet. Studentene skal selv planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til rettskilder og juridisk metode
- god oversikt over arkivloven med forskrifter
- god oversikt over offentlighetsloven og allmennhetens rett til innsyn
- grunnleggende kjennskap til forvaltningsloven og eForvaltningsforskriften
- kjennskap til personopplysningsloven og personvernforordningen, med særlig vekt på sammenhenger mellom arkivrett og personvern
- kjennskap til opphavsrettslige spørsmål
- kjennskap til internasjonale arkivrettslige spørsmål
Ferdigheter
Studenten kan
- journalføre og arkivere i tråd med gjeldende rettslige rammer
- ta stilling til enkle innsynsforespørsler i tråd med hovedreglene
- ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist
Generell kompetanse
Studenten
- kan innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter
- forstår de rettslige forutsetningene og hensynene som har vesentlig betydning når virksomheten planlegger endringer i organiseringen av, eller utvikling av systemer for, dokumentasjon og arkivering
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
- har kunnskap om generelle kjennetegn på og krav til forskningsbasert endrings- og utviklingsarbeid på masternivå
- har kunnskap om ulike forskningstilnærminger
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for valg av relevant faglig problemstilling
- kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid eller en undersøkelse
- kan innfri krav til innhold og struktur i eget prosjektarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse om forskningsetikk og bruk av kilder og referanser
- kan kommunisere om yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner i eget utviklingsarbeid
Course requirements
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Assessment
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en mappe, satt sammen av tre oppgaver:
- En teorioppgave innen rettsteori, juridisk metode eller overordnede rettslige hensyn
- En praktikumsoppgave innen et av fagemnene, arkivrett, forvaltningsrett, offentlig innsynsrett eller personvern
- En teorioppgave innen et annet av fagemnene enn det som ble gitt som praktikum.
Hver av oppgavene i mappen skal være mellom 8.000 og 15.000 tegn inkludert mellomrom.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen, har rett til å fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Arbeidskrav
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Studentene skal:
- delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
- levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning til avslutningen av emnet
Grading scale
Skriftlig prosjekteksamen, på 12-15 sider (10 prosent avvik), individuell eller i gruppe på 2 studenter. Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og normal 12 punkts skrift).
Ved ny/utsatt eksamen er eksamensformen er den samme som på ordinær eksamen.
Dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Examiners
Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.