Studyinfo subject DOK6000 2021 HØST
DOK6000 Records management in theory and practice Course description
- Course name in Norwegian
- Dokumentasjonsforvaltning i teori og praksis
- Study programme
-
Årsstudium i dokumentasjonsforvaltning / Dokumentasjonsforvaltning i teori og praksis
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL
2021
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Med utgangspunkt i en funksjonsanalytisk tilnærming behandler emnet teoretiske og metodiske prinsipper for organisering, styring og kontroll av dokumentasjonsprosesser i virksomheter. Emnet gir en innføring i arkivvitenskaplig teori og internasjonale og nasjonale standarder for arbeidsfeltet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- grunnleggende forståelse for sentrale arkivfaglige begreper og kunnskap om arkivteoretiske prinsipper
- forståelse for dokumentasjonens funksjoner i organisasjoner og samfunn
- forståelse for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver
- kjennskap til administrative prosesser og dokumentasjonspraksis i moderne organisasjoner
- grunnleggende kunnskap om elektroniske sak-/arkivsystemer
- kunnskaper om standarder for dokumentasjonsforvaltning og ledelsessystemer for dokumentasjon, samt om standarder for elektroniske sak-/arkivsystemer
- kunnskap om styring, evaluering og risikovurdering av arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsløsninger inkl. arkivplan og internkontroll
- gode kunnskaper om funksjonsanalyse og prosesskartlegging
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- bruke arkivfaglig teori og metode til å analysere og beskrive arbeidsprosesser og dokumentasjonsbehov i moderne organisasjoner
- redegjøre for innhold i og sammenheng mellom sentrale standarder for dokumentasjonsforvaltning
- identifisere risikofaktorer knyttet til arkiv- og dokumentasjonsforvaltningen
- gjennomføre en funksjonsanalyse, kartlegge og modellere forretningsprosesser, samt utarbeide prosessbeskrivelser
- lage et utkast til arkivplan som kan brukes som et redskap i organisasjoners internkontroll
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, analysere og vurdere sentralt fagstoff, og formidle dette både muntlig og skriftlig
Teaching and learning methods
Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent to arbeidskrav:
- En individuell oppgave om et oppgitt emne. Omfang skal være 3 sider.
- En gruppeoppgave. Studentene blir delt i grupper på 3-5 som skal gjennomføre en enkel funksjonsanalyse i en organisasjon (eller del av organisasjon). Arbeidskravet skal innleveres i form av en PowerPoint-presentasjon (eller tilsvarende), som presenteres i plenum. Presentasjonen skal være ca. 15 minutter
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av emneansvarlig.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Assessment
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 6-8 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor, danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.