EPN-V2

DKLH6000 Digital Skills for Teachers Course description

Course name in Norwegian
Digital kompetanse for lærere
Study programme
Digital Skills for Teachers
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell skriftlig profesjonsfaglig oppgave med refleksjon over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen. En kort beskrivelse av særtrekk og fellestrekk mellom yrkene som inngår i utdanningsprogrammet Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign inngår i refleksjonen. Dette knyttes til læreplananalyse av gjeldende læreplaner, og egne erfaringer fra 10 dagers yrkesfaglig praksis. Utvidet CV med beskrivelse av egen kompetanse legges som et vedlegg til oppgaven. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten kartlegger og reflekterer over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen, beskriver sentrale læringsoppgaver og får innsyn i særtrekk og fellestrekk basert på analyser av læreplaner i utdanningsprogrammet.

Arbeidskrav 2

Individuelt praktisk tredimensjonalt produkt, som avsluttes med utstilling. Planlegge, gjennomføre, begrunne, vurdere og dokumentere et praktisk produkt med design- og prosessdokumentasjon i eget fagbrev/svennebrev område. Omfang:1500 ord +/- 10% + bilder og illustrasjoner. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal utvikle sin faglige kompetanse over fagbrevnivå ved å begrunne, dokumentere, utforske og jobbe praktisk i eget fagbrev/svennebrev område.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig.

For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Required preliminary courses

Individuell muntlig presentasjon.

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål)

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.

Content

Digital kompetanse for lærere er orientert rundt tre hovedområder som er fordelt på fire moduler:

Digital kompetanse og læring: Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, digitale verktøy og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.

Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner, koding og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av skolerelevant programvare. Studentene skal kunne bruke programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.

IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved bruk av digitale verktøy og ressurser i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter teknologihistorie og digital dømmekraft med personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing.

Disse hovedområdene fordeles over følgende fire moduler der modul 1 er teoretisk orientert, de tre andre mer praktisk.

  1. Digital kompetanse i undervisning og læring
  2. Sammensatte tekster
  3. Koding og digital tallbehandling
  4. Sosiale medier og digitale læringsressurser

Teaching and learning methods

Studiet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys ressurser i form av innledende tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte emner. Teoretiske emner blir presentert med tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hver modul vil det bli gitt praktiske og/eller teoretiske øvingsoppgaver som skal leveres individuelt. Noen av disse oppgavene inngår i arbeidskrav.

Course requirements

Emnet skal bidra til å utvikle faglig og didaktiske kunnskaper og ferdigheter som danner grunnlag for å tilrettelegge for læring på ungdomstrinnet og i videregående skole. Mangfolds perspektiv er grunnleggende i emnet og det fokuserer på ungdomskultur, livsmestring og utdanningsvalg. Studentene opparbeider kunnskap om bærekraft, folkehelse, kosthold og ernæring og evne til kritisk tenkning knyttet til de ulike temaene.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om aktuelle fag i ungdomsskolen, ungdomskultur og ungdoms læring og utvikling
  • har kunnskap om mangfold, identitet og kjøn
  • har kunnskap om kjennetegn ved barn og unge i vanskelige livssituasjoner og hvordan samarbeide med aktuelle tverrfaglige etater kan gjennomføres
  • kjenner til trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat innebærer og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et bærekraftig og sunnere kosthold i tråd med gjeldene lovverk og styringsdokumenter

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndigheter
  • kan bruke relevante forskningsresultater om råvare tilfang, tilberedning, ernæring og kosthold for å treffe begrunnede valg i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i mat og helsefaget og i restaurant- og matfagene
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre praktisk undervisning om etisk og bærekraftig kosthold tilpasset ulike grupper og med henblikk på å ivareta livsstil, religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om relevant forbrukerpolitikk og aktuelle kulturelle- og sosiale faktorer som påvirker mat- og måltidsmønstre
  • kan drøfte utviklingen innen norsk kosthold i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv

Permitted exam materials and equipment

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, individuelt arbeid, gruppearbeid og praktisk undervisning.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Examiners

Individuell praktisk-muntlig

Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, ca. 10 minutter til avklarende spørsmål.)

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått må studenten gå opp til ny praktisk - muntlig eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Admission requirements

Målgruppe

Emnet Digital kompetanse for lærere er et skolerelevant fag som først og fremst tilbys lærerstudenter eller lærere i barnehage eller skole.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse.