Programplaner og emneplaner - Student
DKL6000 Digital Skills for Teachers Course description
- Course name in Norwegian
- Digital kompetanse for lærere
- Study programme
-
Digital Skills for Teachers
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent av fakultetets studieutvalg 3. juli 2013. Etablert av dekanen 3. juli 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i fakultetets studieutvalg 17. november 2014. Redaksjonelle endringer lagt inn 20. februar 2019. Gjeldende fra høstsemesteret 2019.
Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er sentral for lærerens profesjonsutøvelse i lærerens daglige arbeid med planlegging, administrasjon, undervisning og evaluering, men også for utvikling av lærerens kompetanse mer generelt. (profesjonsutvikling). Denne kompetansen er en forutsetning for integrering av digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i grunnskolen.
Det blir lagt vekt på å gi innføring i grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy og ressurser. Videre drøftes problemstillinger som kan gi perspektiver på muligheter og utfordringer ved integrering av slike verktøy i skolen. Studentene skal oppnå fortrolighet med bruk av digitale enheter og skolerelevante programmer og nettressurser. Gjennom studiet skal studenten kunne legge til rette for undervisning og læring som utvikler elevenes kompetanser for fremtiden. Emnet gir en innføring i pedagogisk bruk av digitale verktøy med vekt på nye arbeidsformer og lærerens rolle i digitale omgivelser. Teknologiens betydning for skole, barnehage, samfunn og arbeidsliv inngår også i emnet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
- inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
- kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av digitale verktøy og ressurser
- kunnskap om digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
- kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til digitale omgivelser
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
- utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med digitale verktøy som fremmer elevers læring
- ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
- være rollemodell ved bruk av digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
- kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
- har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser
- har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for etiske problemstillinger i skole og samfunn
- kjenner til de metode- og rolleendringene som bruk av teknologi medfører i skole og opplæring
Content
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell skoleeksamen på 4 timer.
Teaching and learning methods
Studiet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys ressurser i form av innledende tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte emner. Teoretiske emner blir presentert med tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hver modul vil det bli gitt praktiske og/eller teoretiske øvingsoppgaver som skal leveres individuelt. Noen av disse oppgavene inngår i arbeidskrav.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter fire godkjente arbeidskrav:
En innleveringsoppgave for hver modul:
- Modul 1 - skriftlig oppgave (1500-2000 ord) og diskusjonsinnlegg (50-200 ord). Fagartikkel og diskusjonsinnlegg om digital kompetanse og læring.
- Modul 2 - undervisningsopplegg og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord). Sammensatte tekster skal inngå i undervisningsopplegget.
- Modul 3 - undervisningsopplegg med instruksjonsvideo (2-4 minutter) og notat med begrunnelse og refleksjon (1500-2000 ord) om koding og/eller digital tallbehandling.
- Modul 4 - undervisningsopplegg, med vurdering av digital læringsressurs og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord).
Studenter som har gjennomført arbeider som tilsvarer arbeidskravene i tidligere lærerutdanning har anledning til å søke om fritak fra de aktuelle arbeidskravene, jf. lov om universiteter og høgskoler § 3-5 (2).
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er) som oppgis ved studiestart. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Dette gjelder også studenter som kan dokumentere sykdom ved fristens utløp. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke kan dokumentere sykdom, får ingen nye forsøk.
Assessment
Informasjonssøk har alltid vært en sentral del av bibliotekarenes arbeid. Med introduksjon av weben og ulike mobile teknologier er søking nå også en hverdagslig aktivitet for de fleste. Samtidig kan informasjonsbehovene som brukere forventer å kunne løse ved hjelp av søkemotorer variere mye i størrelse og kompleksitet, og brukere er ikke alltid i stand til å løse disse på egen hånd. Dette emnet tar for seg hvordan informasjonsbehov kan oppstå i forskjellige kontekster, og hvordan informasjonssøkeatferden vil variere med behovet. Emnet inkluderer grunnleggende prinsipper innen menneske-maskin-interaksjon (HCI), og fokuserer på interaksjon mellom brukere og søkesystemer.
Permitted exam materials and equipment
BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1520 Informasjonssystemer
Grading scale
Kunnskaper
Studenten
- kjenner sentrale teorier om informasjonssøkeatferd
- kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
- har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
- har innsikt i webens oppbygning og gjenfinning på web
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
- kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede forskjellige typer brukere basert på en vurdering og forståelse av deres informasjonsbehov
Examiners
Undervisningen består av forelesninger. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.
Admission requirements
En skriftlig individuell oppgave knyttet til teorier om informasjonssøkeatferd (omfang: ca. 5 sider). Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.