EPN-V2

DKL6000 Digital Skills for Teachers Course description

Course name in Norwegian
Digital kompetanse for lærere
Study programme
Digital Skills for Teachers
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium.

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En skriftlig gruppeinnlevering knyttet til vitenskapelig publisering (ca. 4-6 sider).

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Content

Digital kompetanse for lærere omfatter seks moduler innen følgende tre hovedområder:

Digital kompetanse og læring : Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, IKT og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.

Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av standardprogrammer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av programvare for elever. Studentene skal kunne bruke standard programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.

IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved IKT-bruk i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter digital dømmekraft så som teknologihistorie, personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger inkludert digital mobbing.

Disse områdene fordeles over følgende seks moduler:

  • Digital kompetanse.
  • Digitale tekster og presentasjoner.
  • Lyd, bilde og video.
  • Deltakelse på nett.
  • Digital tallbehandling.
  • Digitale læringsressurser.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 12000-15000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5).

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Permitted exam materials and equipment

Nils Pharo

Grading scale

Gradert skala A-F.

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Examiners

Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Admission requirements

Målgruppe:

Emnet er først og fremst utviklet for lærerstudenter og lærere.

Opptakskrav:

Generell studiekompetanse/realkompetanse.