Programplaner og emneplaner - Student
DKL6000 Digital Skills for Teachers Course description
- Course name in Norwegian
- Digital kompetanse for lærere
- Study programme
-
Digital Skills for Teachers
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav.
Required preliminary courses
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium.
Learning outcomes
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En skriftlig gruppeinnlevering knyttet til vitenskapelig publisering (ca. 4-6 sider).
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Content
Digital kompetanse for lærere omfatter seks moduler innen følgende tre hovedområder:
Digital kompetanse og læring : Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, IKT og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.
Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av standardprogrammer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av programvare for elever. Studentene skal kunne bruke standard programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.
IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved IKT-bruk i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter digital dømmekraft så som teknologihistorie, personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger inkludert digital mobbing.
Disse områdene fordeles over følgende seks moduler:
- Digital kompetanse.
- Digitale tekster og presentasjoner.
- Lyd, bilde og video.
- Deltakelse på nett.
- Digital tallbehandling.
- Digitale læringsressurser.
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 12000-15000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5).
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Permitted exam materials and equipment
Nils Pharo
Grading scale
Gradert skala A-F.
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Examiners
Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Admission requirements
Målgruppe:
Emnet er først og fremst utviklet for lærerstudenter og lærere.
Opptakskrav:
Generell studiekompetanse/realkompetanse.