Programplaner og emneplaner - Student
DKDM1400 Web Interactive and Design Course description
- Course name in Norwegian
- Interaktivitet og design
- Study programme
-
One-year Programme in Design and Communication in Digital Media
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet har fokus på visuell design for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon. Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale produkter, med vekt på interaktive formidlingsressurser.
Emnet vil gi innsikt i ulike sjangre i digitale medier, som apper, dataspill og sosial design. Emnet tar i bruk metoder for ide- og konseptutvikling, samhandling og utviklingsarbeid i grupper.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- forstår sammenhengen mellom struktur og utseende i utformingen av formidlingsressurser
- kjenner til universell utforming og brukerorientert design
- kjenner til sosiale, etiske og estetiske aspekter ved ny kommunikasjonsteknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av interaktive og sosiale nettressurser
- kan anvende programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon
- kan planlegge, utforme og publisere digitale formidlingsressurser
- kan benytte seg av gjenbruk, deling og kobling av digitale objekter
- kan bruke metoder for idé- og konseptutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt sosial design
- har evne til å reflektere rundt etiske dilemma knyttet til deling av informasjon og kunnskap, samt samhandling
Teaching and learning methods
Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvelser, selvstudium og utviklingsarbeid der også gruppearbeid og deling kan være aktuelt. Praktisk arbeid kan bestå av oppgaver og øvelser samt utprøving av modeller og prototyper innen aktuell programvare.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen består av:
- En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.
Eksamen skal omfatte minst ett digitalt interaktivt produkt og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
- Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven,
Eksamensresultat kan påklages
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer, og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
Examiners
Se opptakskrav i programplanen.
Course contact person
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
- har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk- spesialpedagogisk arbeid i skolen
- kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige perspektiver innenfor feltene inkludering og pedagogikk - spesialpedagogikk
- har inngående kunnskap om sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser for utvikling av grunnleggende ferdigheter og emosjonell og sosial kompetanse
- har inngående kunnskap og nyansert forståelse om kontekstuelle barrierer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev og elevgruppe
- har inngående kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har inngående kunnskap om hva som er tilfredsstillende utbytte av opplæringen og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger, utfordringer og dilemmaer ved undervisning i skolen
- kan identifisere og gjøre greie for aktuelle problemstillinger innenfor det pedagogiske - spesialpedagogiske feltet
- kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
- kan identifisere læringsprosesser og læringsbarrierer og anvende strategier for faglig og sosial læring for et inkluderende læringsfellesskap
- kan utvikle en individuell opplæringsplan som et hensiktsmessig verktøy for undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere pedagogisk - spesialpedagogisk virksomhet, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
- kan analysere, vurdere og formidle forskningsbasert pedagogisk - spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse med henblikk på egen praksis