Programplaner og emneplaner - Student
DKDM1400 Web Interactive and Design Course description
- Course name in Norwegian
- Interaktivitet og design
- Study programme
-
One-year Programme in Design and Communication in Digital Media
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet har fokus på visuell design for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon. Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale produkter, med vekt på interaktive formidlingsressurser.
Emnet vil gi innsikt i ulike sjangre i digitale medier, som apper, dataspill og sosial design. Emnet tar i bruk metoder for ide- og konseptutvikling, samhandling og utviklingsarbeid i grupper.
Recommended preliminary courses
Det er 4 arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter i dette emnet.
1. Deltagelse undervisning i førpraksisseminar
80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
2. Praksis. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent.;Endelig godkjenning gis av utdanningen. Se praksisreglement.
3. Deltagelse på undervisning i digitale praksisfortellinger
80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
4. Innlevering og presentering av en digital fortelling på ca. 300 ord og med ca. 3 minutter lengde
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
All obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptak til studiet.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- forstår sammenhengen mellom struktur og utseende i utformingen av formidlingsressurser
- kjenner til universell utforming og brukerorientert design
- kjenner til sosiale, etiske og estetiske aspekter ved ny kommunikasjonsteknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av interaktive og sosiale nettressurser
- kan anvende programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon
- kan planlegge, utforme og publisere digitale formidlingsressurser
- kan benytte seg av gjenbruk, deling og kobling av digitale objekter
- kan bruke metoder for idé- og konseptutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt sosial design
- har evne til å reflektere rundt etiske dilemma knyttet til deling av informasjon og kunnskap, samt samhandling
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvelser, selvstudium og utviklingsarbeid gjennom samhandling. Praktisk arbeid kan bestå av utprøving av modeller og prototyper med ny teknologi innen design som 3D-print, video- og programvare for multimodal, mobil og interaktiv kommunikasjon.
Course requirements
Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
Arbeidskrav:
Ett arbeidskrav som består av å lage mindre produkter som dokumenterer praktiske ferdigheter i interaktiv design.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- Faglige innføringer og demonstrasjoner.
- Felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og i etterkant av studieoppgaver.
- Gruppe- og prosjektarbeid.
Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.
Assessment
Eksamensform er prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.
Eksamen skal omfatte minst ett digitalt interaktivt produkt og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
- Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Studenten må ha bestått eksamener tilsvarende 20 stp fra høstsemesteret.
Examiners
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om egen profesjon og tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar for barn og unges oppvekst, med vekt på barnehage, skole og barnevern;;;
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan barn og unge kan inkluderes på ulike oppvekstarenaer
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan praksisstudiet har en integrerende funksjon i studiet, om læringsprosesser og veiledet praksis i egen profesjon
·;;;;;;;; har innsikt i hvordan oppdatere egen kunnskap med relevans for praksisstedets virksomhet;
·;;;;;;;; har kunnskap om de yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger;;
;
Ferdighet
Studenten;;
·;;;;;;;; kan anvende bestemmelser om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett på den arena studenten har praksis;
·; ; ; ; ;kan anvende kunnskap om urfolk, etniske minioriteteter og flyktningers livssituasjoner;
·;;;;;;;; kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
·;;;;;;;; kan foreta faglige observasjoner og vurderinger av barn, unge og deres familier for å ivareta barnets beste, og har innblikk i skillet mellom observasjon og vurdering
·;;;;;;;; kan reflektere over hvordan kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid er relevant på arenaer der barn og unge oppholder seg
·;;;;;;;; kan reflektere kritisk over maktforhold og profesjonalitet i egen yrkesrolle og praksisutøvelse og justere sin væremåte og tilnærming gjennom veiledning;
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltagelse og medvirkning på praksisstedet;
·;;;;;;;; kan bruke kunnskap om relasjoner og kommunikasjon i møter med barn, unge og samarbeidspartnere på praksisstedet;
·; ; ; ; ;kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte
·;;;;;;;; kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk over egne holdninger og verdier
·; ; ; ; ;kan anvende kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte med utgangspunkt i eget praksissted
·;;;;;;;; kan oppøve evnen til å samtale med barn om tema omsorgssvikt, vold og overgrep
;
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; har innsikt i betydningen av å kjenne seg selv, og sine egne holdninger og verdier, for å kunne utvikle gode relasjoner i møter med barn og unge og deres familier;
·;;;;;;;; har kompetanse i å skille mellom observasjon og vurdering;
·;;;;;;;; har kjennskap til hvordan man kan planlegge, gjennomføre, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte;
·;;;;;;;; kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer i møter med barn og familier under veiledet opplæring
Course contact person
Det arrangeres et førpraksisseminar og et bearbeidende praksisseminar hvor arbeidskravet om digitale praksisfortellinger gjennomføres. Samlingene har en veksling mellom forelesninger og arbeid i grupper.
Studentene får tildelt en veileder på praksisstedet som fortrinnsvis er barnevernspedagog, og det skal gis minst en veiledningstime pr uke. På skole, barnehage og fritidssektor kan andre profesjoner godkjennes. På praksissteder hvor det er flere studenter kan det gis gruppeveiledning og det kompensere for noe av den individuelle veiledningen.
Studenter med praksis i universitetets praksisområde får ett praksisbesøk av en kontaktlærer fra universitetet.