Programplaner og emneplaner - Student
DKDM1300 Communication Through Digital Media Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon i digitale medier
- Study programme
-
One-year Programme in Design and Communication in Digital MediaCommunication Through Digital Media
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Required preliminary courses
Elevers arbeid med engelskspråklige tekster:
- Analyse og valg av tekster for barn og unge
- Grunnleggende sjangerkunnskap
- Interkulturell kommunikasjon
- Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe
- Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy
- Arbeid med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget, med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter
- Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land
Studieopphold i engelskspråklig land
Som del av undervisning i emne 2 tilbys studentene et studieopphold ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Studentene vil da få anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme og utvide sin kunnskap om engelskspråklig litteratur, kultur, samfunnsliv og historie. Kostnader i forbindelse med studieoppholdet dekkes av studentene selv. Informasjon om reisemål og kostnader gis ved semesterstart. Studieoppholdet er ikke obligatorisk, og studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å delta på studieoppholdet, deltar i samme perioden på tilsvarende undervisningsopplegg med tilsvarende læringsutbytte på OsloMet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur
- har kunnskap om visuell kommunikasjon og interaktiv formidling i digitale medier
- har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, og utforme digitale presentasjoner
- kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner:
- kan bruke metoder for idé- og manusutvikling.
- kan anvende verktøy for opptak og redigering og enkle redigeringsprogram for behandling av bilde, lyd og lys.
- kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn
- har evne til kritisk refleksjon og vurdering av digitale presentasjoner samt arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
Teaching and learning methods
Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter ca. 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Det foretas en kontinuerlig prosessvurdering av studiet i dialog mellom faglærere og studenter.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen består av:
- En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Kunnskap om og ferdighet i å planlegge og utforme to digitale formidlingsressurser.
- Kunnskap om digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn.
- Evne til å vurdere bruk av visuelt språk og visuelle virkemidler i digitale medier.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til problemstillingen i prosjektoppgaven.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradtert skala: A-F
Examiners
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent (overlapper 15 studiepoeng) med: ZKDM.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.