EPN-V2

DKDM1300 Communication Through Digital Media Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon i digitale medier
Study programme
One-year Programme in Design and Communication in Digital Media
Communication Through Digital Media
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Required preliminary courses

Elevers arbeid med engelskspråklige tekster:

  • Analyse og valg av tekster for barn og unge
  • Grunnleggende sjangerkunnskap
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe
  • Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy
  • Arbeid med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget, med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter
  • Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land

Studieopphold i engelskspråklig land

Som del av undervisning i emne 2 tilbys studentene et studieopphold ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Studentene vil da få anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme og utvide sin kunnskap om engelskspråklig litteratur, kultur, samfunnsliv og historie. Kostnader i forbindelse med studieoppholdet dekkes av studentene selv. Informasjon om reisemål og kostnader gis ved semesterstart. Studieoppholdet er ikke obligatorisk, og studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å delta på studieoppholdet, deltar i samme perioden på tilsvarende undervisningsopplegg med tilsvarende læringsutbytte på OsloMet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur
  • har kunnskap om visuell kommunikasjon og interaktiv formidling i digitale medier
  • har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, og utforme digitale presentasjoner
  • kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner:
  • kan bruke metoder for idé- og manusutvikling.
  • kan anvende verktøy for opptak og redigering og enkle redigeringsprogram for behandling av bilde, lyd og lys.
  • kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn
  • har evne til kritisk refleksjon og vurdering av digitale presentasjoner samt arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder

Teaching and learning methods

Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter ca. 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Det foretas en kontinuerlig prosessvurdering av studiet i dialog mellom faglærere og studenter.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Eksamen består av:

  • En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Kunnskap om og ferdighet i å planlegge og utforme to digitale formidlingsressurser.
  • Kunnskap om digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn.
  • Evne til å vurdere bruk av visuelt språk og visuelle virkemidler i digitale medier.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til problemstillingen i prosjektoppgaven.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradtert skala: A-F

Examiners

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent (overlapper 15 studiepoeng) med: ZKDM.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.