Programplaner og emneplaner - Student
DKDM1200 Digital Presentations and Information Architecture Course description
- Course name in Norwegian
- Digitale presentasjoner og informasjonsarkitektur
- Study programme
-
One-year Programme in Design and Communication in Digital Media
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Temaer som tas opp er informasjonsarkitektur, grafisk design for skjerm, universell utforming og brukerorientert design. Emnet fokuserer på verktøy for utforming av brukerorientert design for Internett. Studiet dekker den grunnleggende prosessen med å omforme kompleks informasjon til digital formidling gjennom informasjonsgrafikk, illustrasjoner, fotografier og/eller filmsekvenser. Studiet vil gi innsikt i metoder for idé- og tekstutvikling.
Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale presentasjoner og formidlingsressurser.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om universell utforming, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
- kjenner til standarder og designprinsipper som benyttes på Internett
- kjenner til ulike modeller og former for dramaturgi og formidling
- har kunnskap om hvordan kompleks informasjon kan formidles i forenklede former
- kjenner til immaterielle rettigheter (IPR) og digital rettighetsadministrasjon (DRM)
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke metoder for idé- og tekstutvikling
- kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av nettressurser
- kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon rundt publisering og universell utforming for Internett, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
- kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser
- har forståelse for multimodale virkemidler og brukerorientert design
- kan gjenkjenne og reflektere over relevante etiske problemstillinger innen medieproduksjon
Teaching and learning methods
Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvelser, selvstudium og utviklingsarbeid der også gruppearbeid og deling kan være aktuelt. Praktisk arbeid kan bestå av oppgaver og øvelser samt utprøving av modeller og prototyper innen aktuell programvare.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen består av:
- En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Studentene skal gjennomføre et prosjekt der de skal planlegge og utvikle presentasjoner over selvvalgt, godkjent tema og målgruppe. Gjennom prosjektet skal de vise evne til kritisk analyse og drøfting av valg av verktøy, ideutvikling, struktur og omfang.
Eksamen skal omfatte minst en digital presentasjon og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon. Den digitale presentasjonen skal demonstrere studentenes forståelse av informasjonsarkitektur.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
- Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala: A-F
Examiners
En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.