EPN-V2

DKDM1200 Digital Presentations and Information Architecture Course description

Course name in Norwegian
Digitale presentasjoner og informasjonsarkitektur
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Temaer som tas opp er informasjonsarkitektur, grafisk design for skjerm, universell utforming og brukerorientert design. Emnet fokuserer på verktøy for utforming av brukerorientert design for Internett. Studiet dekker den grunnleggende prosessen med å omforme kompleks informasjon til digital formidling gjennom informasjonsgrafikk, illustrasjoner, fotografier og/eller filmsekvenser. Studiet vil gi innsikt i metoder for idé- og tekstutvikling.

  • Recommended preliminary courses

    Det anbefales å ha bestått emne ZDB Digitale bilder.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om universell utforming, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
    • kjenner til standarder og designprinsipper som benyttes på Internett
    • kjenner til ulike modeller og former for dramaturgi og formidling
    • har kunnskap om hvordan kompleks informasjon kan formidles i forenklede former
    • kjenner til immaterielle rettigheter (IPR) og digital rettighetsadministrasjon (DRM)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke metoder for idé- og tekstutvikling
    • kan anvende publiseringsverktøy for utforming og publisering av nettressurser
    • kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til kritisk refleksjon rundt publisering og universell utforming for Internett, brukskvalitet og informasjonsarkitektur
    • kan planlegge, utforme, publisere og vedlikeholde nettressurser
    • har forståelse for multimodale virkemidler og brukerorientert design
    • kan gjenkjenne og reflektere over relevante etiske problemstillinger innen medieproduksjon
  • Content

    Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i utvikling og produksjon av digitale presentasjoner og formidlingsressurser.

  • Teaching and learning methods

    Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Som nettbasert studium legges det opp til øvingsoppgaver og gjennomføring av et prosjekt. Øvingsoppgavene vil bli valgt slik at de utgjør deler av prosjektarbeidet. Kommunikasjonen mellom faglærer og studenter vil skje gjennom et diskusjonsforum.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav. Obligatorisk tilstedeværelse og aktivitet må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

    • faglige innføringer og demonstrasjoner
    • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis

    Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.

  • Assessment

    Eksamen består av:

    • En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

    Studentene skal gjennomføre et prosjekt der de skal planlegge og utvikle presentasjoner over selvvalgt, godkjent tema og målgruppe. Gjennom prosjektet skal de vise evne til kritisk analyse og drøfting av valg av verktøy, ideutvikling, struktur og omfang.

    Eksamen skal omfatte minst en digital presentasjon og en teoretisk del knyttet til prosessdokumentasjon. Den digitale presentasjonen skal demonstrere studentenes forståelse av informasjonsarkitektur.

    Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
    • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
    • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala: A-F.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.