Programplaner og emneplaner - Student
DIG6100 Digital Art, Culture and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Digital kunst, kultur og kommunikasjon
- Study programme
-
Digital Art, Culture and CommunicationFurther education for teachers in design, arts and crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, forestilingsarbeid, utprøvinger av kostyme og sminke, konseptutvikling, sminking, kostymedesign, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.
Required preliminary courses
I forkant av eksamenen skal studenten gjennomføre et arbeidskrav der hen muntlig forklarer, viser og reflekterer over et kunstnerisk konsept. Dette konseptet blir utgangspunktet for den praktiske eksamenen og må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i emnet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette studiet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digitale medier
- har kunnskap om visuell kommunikasjon i digitale medier
- kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender og utvikling i digitale medier og vårt nettbaserte samfunn
- kjenner til digitale verktøy og arbeidsmetoder innen estetiske fag
- har kunnskap om digital kunst og kultur i undervisning og samfunn
- kjenner til digital formidling av kunst og kultur
Ferdighet
Studenten:
- kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen digitale medier
- kan beherske relevante digitale verktøy og teknikker og uttrykksformer
- har kommunikative og visuelle ferdigheter i digitale medier til bruk i undervisningen
- kan planlegge og utvikle enkle digitale læringsressurser og digitalt undervisningsmateriell
- kan analysere ulike digitale læringsressurser innen relevante fagfelt
- kan formidle kunst og kultur i digitale medier
Generell kompetanse
Studenten:
- kjenner til nytenkning og utvikling av de estetiske fagene i et digitalt perspektiv
- har bevissthet om personvern, nettetikette, opphavsrett og Intellectual property rights (IPR)
- har kunnskaper om og ferdigheter i bruk og utprøving av nettbasert programvare og tjenester i skolen
- har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digitale medier
- kan utveksle synspunkter og erfaringer når det gjelder visuell kommunikasjon og digitale læringsressurser
Content
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om hvordan en kan ta initiativ til, støtte og utfordre kollegaer i skolebasert kompetanseutvikling i norskfaget
- avansert kunnskap om veiledningsformer og utviklingsarbeid og hvordan disse kan bidra til utvikling av arbeid med lesing og skriving i skolen
- inngående kunnskap om metoder innenfor aksjonsforskningsfeltet i forbindelse med norskdidaktisk forskning
Ferdigheter
Studenten kan
- håndtere fagspørsmål og problematisere faglig relevante sammenhenger på en forskningsmessig måte innen norsk og norskdidaktikk, særlig knyttet til lesing og skriving
- planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid på egen skole gjennom å bruke relevant didaktisk, teoretisk og metodisk kunnskap
- på en selvstendig måte reflektere over og formulere problemstillinger knyttet til lese- og skriveopplæringen
- vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over norskdidaktiske og utdanningspolitiske problemstillinger og temaer
- formidle og kommunisere forskningsresultater som er relevante for norskdidaktiske problemstillinger med den hensikt å utvikle egen og kollegaers lærerprofesjonalitet
- planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser som kan gi økt innsikt i egen lærerpraksis og skolens praksis innenfor norskfaget, særlig knyttet til arbeid med lesing og skriving, både analogt og digitalt
- bruke ervervet kunnskap og innsikt med faglig integritet og etisk bevissthet
Teaching and learning methods
Gradert skala A - F.
Course requirements
Begge eksamene har en intern og en ekstern sensor.
Assessment
Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Andre eksamensformer kan påklages.
Ny/utsatt eksamen
Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen.
Eksamen i emnet er todelt:
1. Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:
- En enkel digital læringsressurs knyttet til kunst og kultur med prosessdokumentasjon. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for oppgaven.
- En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.
Prosjektoppgaven vurderes som en muntlig eksamen og vurderes av to interne sensorer. Eksamenen kan ikke påklages.
Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren
2. En individuell skriftlig oppgave
I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.
Vurderes av intern og ekstern sensor
Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren
Permitted exam materials and equipment
Studiet er for de som ønsker å jobbe med og anvende drag som et estetisk kommunikasjonsfag og forankre dette i teaterkunsten, pedagogikken, og andre kunstfag og fagfelt. Dette er for de som liker å jobbe utøvende og praktisk, som vil utfordre seg selv og som ønsker mer kunnskap og ferdigheter innenfor dragsjangeren. Dette er også for dem som ønsker å fylle sin verktøykasse med nye metoder, teorier og refleksjoner til å benytte i andre fagfelt hvor dette er relevant.
Studiet krever at du har generell studiekompetanse/realkompetanse og enten 60 st.p i estetiske emner eller tilsvarende estetisk realkompetanse. Den estetiske realkompetansen tilsvarer minst ett års fulltidsarbeid/fagskole/folkehøgskole innen estetiske fag.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskriften.
Examiners
Emne 4 skal legge til rette for at studentene gjennomfører et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til lesing og/eller skriving med utgangspunkt i analyser av behov på egen skole. Vesentlig i emnet er drøfting av vitenskapelig forsking i et utdanningsperspektiv, slik som etiske problemstillinger, etablerte tenkemåter i vitenskapsteori, aksjonsforskning, metoder for innsamling av data, skoleutvikling, veiledning og kollegiale læringsfellesskap.
Admission requirements
Opptak på programmet.