EPN

DFORM1600 Communication in social media Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon i sosiale medier
Study programme
Digital formidling i kreative prosesser innen estetiske fag
Weight
2.5 ECTS
Year of study
2021/2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en grunnleggende teoretisk og praktisk innføring i kommunikasjon og formidling av innhold i relevante digitale kanaler.  

Det legges vekt på digitale strømninger i samfunnet og hvordan ulike digitale presentasjoner tilpasses ulike sosiale medieplattformer. Digitalt innhold kan være bilde, tekst, bannere, gif-animasjoner, video med mer.  

Required preliminary courses

Ingen utover opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap  

Studenten 

  • har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner 

  • kan produsere digitalt innhold tilpasset bestemte plattformer

Generell kompetanse 

 Studenten 

  • kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn 

Teaching and learning methods

Emnet går over en periode på 3 - 4 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 60 timer. Av disse er om lag 12 timer undervisning og veiledning med kurslærer. 

 

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger. 

Course requirements

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen. 

Ingen arbeidskrav.  

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær. 

Assessment

Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.  

Et visuelt produkt som er tilpasset en eksiserende digital plattform - kan leveres på plattformen eller utenom.  

 

  • Et visuelt produkt arbeid utviklet i et relevant digitalt verktøy nærmere beskrevet i oppgaveteksten 

  • Kort beskrivelse av intensjon med arbeidet, sammen med en refleksjon over hvordan virkemidler er blitt brukt (inntil 500 ord) 

 

 Eksamen kan påklages. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Bestått - ikke bestått

Examiners

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).  

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Digital presentasjon og layout, Mobil storytelling og Digital formidling med videoredigering. 

Undervisningen på emnet er den samme som i Kommunikasjon i digitale medier (ZKDM, 15 sp).