EPN-V2

DFORM1500 Digital presentations and layout Course description

Course name in Norwegian
Digitale presentasjoner og layout
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    Emnet retter fokus mot ulike digitale presentasjonsformer med utgangpunkt i Adobe InDesign. Studentene skal lære å anvende programvaren til digital formidling gjennom digitale bildeuttrykk og grafisk layout. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid.

  • Recommended preliminary courses

    Forkunnskaper i Photoshop vil være en fordel.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om visuell kommunikasjon og formidling i digitale medier
    • har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser med særlig vekt på Adobe InDesign
    • har grunnleggende kjennskap til digitale bildefiler og hvordan oppløsning påvirkning bildekvalitet på skjerm og trykk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kommunisere et budskap gjennom digitale uttrykk
    • kan anvende digitale verktøy for planlegging og redigering av layout, bilde og tekst
    • kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av digitale uttrykksformer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjøre rede for egen prosess i utvikling av grafiske presentasjoner
    • kan arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
  • Teaching and learning methods

    Emnet går over en periode på 6 - 8 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 120 timer. Av disse er om lag 24 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger.

  • Course requirements

    Obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

    Ingen arbeidskrav.

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær.

  • Assessment

    Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    Besvarelsen skal leveres individuelt, og inneholde:

    • Et digitalt praktisk arbeid i form av et visuelt produkt som skal kommunisere et budskap til en bestemt målgruppe
    • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord)

    Eksamen kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått - ikke bestått.

  • Examiners

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).

    Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Overlapping courses

    Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Kommunikasjon i sosiale medier, Mobil storytelling og Digital formidling med videoredigering.

    Undervisningen på emnet er den samme som i Kommunikasjon i digitale medier (ZKDM, 15 sp).