EPN-V2

DAVE3705 Mathematics 4000 Course description

  • Introduction

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Recommended preliminary courses

    Matematikk 1000 og Matematikk 2000 (alle studieprogram), men er uavhengig av Matematikk 3000 og kan derfor tas i 4. semester hvis studieporteføljen for øvrig gir rom for dette.

  • Required preliminary courses

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling, samt redegjøre for profesjonens samfunnsoppdrag
    • kan redegjøre for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjon
    • kan redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHOs) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat
    • kan redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, validitet og reliabilitet
    • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
    • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
    • anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
    • planlegge og begrunne funksjonsundersøkelse for pasientkasuistikker, samt demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
    • palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
    • dokumentere funn fra funksjonsundersøkelse

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse
    • reflektere over innhenting av informasjon ved bruk av digitale kommunikasjonsverktøy
  • Learning outcomes

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer, praktisk ferdighetstrening, observasjon, veiledning, selvstudier og digitalt læreverk og digitale læringsressurser.

  • Content

    Ordinære differensiallikninger med variable koeffisienter.

    Laplacetransformer

    Fourierrekker

    Partielle differensiallikninger

  • Teaching and learning methods

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Fagnotat i gruppe på 4-6 studenter, 1400 ord (+/- 10 %). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering
    • Individuell flervalgsoppgave, inntil 20 minutter
    • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
  • Course requirements

    Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

  • Assessment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F.

  • Grading scale

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.

  • Examiners

    13 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging og 2 studiepoeng overlapp med FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning.

  • Course contact person

    Ivar Johannesen