EPN-V2

DAVE3705 Mathematics 4000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 4000
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Elective modules TKD, Bachelor, Engineering Disciplines
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet skal forberede for videre masterstudier ved universitet og høgskole hvor løsningsmetoder for ulike typer differensiallikninger inngår. Emnet bygger på Matematikk 1000 og Matematikk 2000.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Recommended preliminary courses

Matematikk 1000 og Matematikk 2000 (alle studieprogram), men er uavhengig av Matematikk 3000 og kan derfor tas i 4. semester hvis studieporteføljen for øvrig gir rom for dette.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare begrepene analytisk funksjon, ordinært, singulært og regulært singulært punkt
  • anvende rekker i løsning av differensiallikninger
  • definere Laplacetransformen til en funksjon og utlede de grunnleggende egenskaper ved denne transformen
  • gjøre rede for hva som kjennetegner Fourierrekker og vite hvordan de kan brukes for å løse ordinære og partielle differensiallikninger
  • kjenne til eksempler på elliptiske, parabolske og hyperbolske partielle differensiallikninger og løsningsmetoder av disse.

Ferdigheter

Studentene kan:

  • løse høyere ordens lineære differensiallikninger med konstante koeffisienter
  • benytte potensrekker og Frobeniusrekker for å løse 2. ordens lineære differensiallikninger med variable koeffisienter
  • anvende Laplacetransformasjon på løsning av inhomogene lineære differensiallikninger som modellerer svingende systemer
  • bestemme Fourier sinusrekken og Fourier cosinusrekken til symmetrisk utvidete ikkeperiodiske funksjoner
  • løse grenseverdiproblemer knyttet til partielle differensiallikninger på lukkede områder ved separasjon av variable.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har tilegnet seg gode ferdigheter i å løse ordinære og partielle differensiallikninger

Content

Ordinære differensiallikninger med variable koeffisienter.

Laplacetransformer

Fourierrekker

Partielle differensiallikninger

Teaching and learning methods

No coursework requirements/compulsory activities.

Course requirements

An individual written home exam over 48 hours relating to a given topic/issue. The exam paper must have a scope of 8-10 pages. Font and font size: Calibri 12 point. Line spacing: 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with.  

Students who were absent for a valid reason or who fail the exam may take a resit/rescheduled exam in the same format as the ordinary exam. A new exam assignment will be given.

Assessment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.  

Permitted exam materials and equipment

Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven, samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner. 

Examiners

Ulrika Gustavsson and Nina Tømmerbakken.

Course contact person

Cooperation skills and relational competence are important for a social worker who wishes to work in a school. The social worker will cooperate with different occupational categories when working with the pupils. Together, they form a team around the pupil. In the course, the students will learn about and reflect on the concept of professions and how social work can be performed in schools and contribute to society. 

They will also learn about cooperation at several levels: individual conversations with students, with the educational staff and school management, with parents/guardians and interdisciplinary cooperation with bodies such as the child welfare service, the Educational and Psychological Counselling Service and the Child and Adolescent Psychiatric Clinic. The school’s view of its pupils, and the predominant thoughts on behavioural problems in school are also important areas for discussion. 

The students will also learn about group/class formation processes and the work continuously taking place in the classroom. The course will also cover some history concerning social workers as school employees.