Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3625 Introduction to Artificial Intelligence Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til Kunstig Intelligens
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data ScienceBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått. Studenten tildeles plass etter søknad.
Ved vedtak om tilrettelagt studieløp kan forkunnskapskravet fravikes.
Recommended preliminary courses
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kvinner og rus.
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
- Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet
- ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk i Norge og kunne gjøre noen sammenligninger av faglige perspektiver og tilnærminger i minst et annet land.
- forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
- rus og kjønn
- konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien
Ferdigheter
Studenten kan
- samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
- vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
- samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i feltet
- beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
- reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet
Learning outcomes
Emnet går over ni halve dager fordelt på tre samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening/rollespill.
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Oppgaven skal være på 8 - 10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Grading scale
Heidi Woll
Examiners
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.